torsdag 19 juli 2018

Hon har tusentals blommor i sitt hår - klematisen Sweet Summer Love



Täcker hela stegen

Nu blommar klematisen Sweet Summer Love med tusentals små vinröda förtjusande blommor i växthuset. Hon har klättrat som en galning sedan den brutala nedklippningen i våras och täcker nu hela stegen ända upp till växthustaket.





Fick hjälpas åt

Hon bredde ut sig över hela gaveln så jag och maken fick med gemensamma krafter styra upp henne så jag slipper ducka när jag skall sätta mig i däckstolen i mitt lugna hörn under hela härligheten.





Doftar angenämt

Hon doftar också den här damen, inte så kraftigt utan bara lite angenämt - vilket kanske är tur eftersom hon är så många. Snart kommer mängder av kronblad att regna ner i däckstolen, på fönsterbrädor och över snickarbänken - det är då jag undrar hur jag kunde plantera henne. Men eftersom hon är så vacker när hon blommar är hon förlåten.




Varmt växthus

Det är ett under att hon klarar av växthuslivet en sån knäckande het sommar som den här. Själv har jag knappt varit i växthuset sedan hettan slog till mer än när det är dags för kvällsvattning. Vi har båda pardörrarna öppna hela dagarna så det blir genomdrag annars hade det blivit helt olidligt där inne för de stackars växterna.




Drömmen blev sann

Jag trodde nog aldrig när jag planterade henne att hon skulle blomma så där överdådigt som i mina drömmar och som jag läst om. Roligt att hon trivs så bra och levererar.




Kan det inte bli "normalt" nu?

I morse vaknade jag kl. 04.30 och kunde inte sova pga av värmen. Det var bara att masa sig upp och passa på att bädda rent i sängarna i sovrummet (som vi flytt ifrån pga värmen), diska och plocka undan - sånt där man inte orkar på eftermiddagarna. Kl. 07.00 satt jag i min kontorsstol på jobbet och tog en dust med dagens sifferskörd. Att få ihop ett månadsbokslut tar på krafterna i värmen och efter några timmar är det risk att hjärnan stämplar ut.

Behöver jag säga att jag är gruvligt trött på värmen och längtar efter att få hoppa i stövlarna i ett rejält regnväder, greppa spaden och gräva i trädgården. Jag vill att allt ska bli "normalt" igen!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk Klematis de kan verkligen växa där de trivs och leverera med rik blomning. Nu får man se till att växthusen blir rejält luftade så att det som växer därinne mår bra.
    Du är nog inte ensam som önskar att det bli normala temperaturer ser en hel del som jag ska ta itu med i trädgården när det blir drägliga temperaturer.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    En alldeles underbar klematis. Lägger namnet på minnet, så fin.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Himmel vad den växer och vad underbart att få så fint sällskap i växthuset😊
    Kram Milla

    SvaraRadera
  4. Otroligt blomvillig! Trivs nog som fisken i vatten där hon står. Doftande också!

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa