onsdag 11 juli 2018

Forts den engelska trädgården på Österlen




Tätt, tätt

Av dom dubbla perennrabatterna så fastnade jag mest för den rosa/vita rabatten i den engelska trädgården. Så vackert komponerad med få växter som ständigt återkommer. Här trängs strandveronica, kärleksört, stäppsalvia och kronnäva för att nämna några.




Så vackert med klotlöken som bryter av strandveronicans färgton och växtsätt.




Här surrade humlorna och fjärilarna fladdrade livsbejakande över planteringarna.





Ettåringar bland perennerna

Man hade även blandat in en del ettåringar i rabatten som den ljuvliga rosenskäran och den högresta damen jätteverbenan. Tätt, tätt så ingen jord var synlig.





Vilken växtkraft - så där vill jag också ha det i min rabatt !





Nyfiken på

På flera ställen i trädgården växte rosa riddarsporrar i olika varianter vilka jag var lite nyfikna på eftersom jag dragit upp ett 20-tal plantor och planterat ut lite varstans i min egen trädgård. Hur hade man använt sig av dom i engelska trädgården ?




Delphinium Astolat

Jag tjuvkikade i deras bok som låg i växthuset som blädderex och på sidan om "rosa favoriter i de kalla rabatterna" hittade jag riddarsporren Delphinium Astolat.





Spännande utseende

Bland rosenbuskarna fanns den här ståtliga skönheten som jag tror påminner i växtsättet om riddarsporren jag dragit upp - Magic Fountains Lilac White Bee. Den blir alltså åsklila med vitt öga.  Fast nu kom jag på att jag satt två olika,  en rosa också som jag fått fröer till från någonstans så det blir spännande när blomknopparna slår ut hur de kommer att se ut. De som jag satt i zinkhink för att jordslå i höst växer bäst och har en knoppig hög spira som snart slår ut.





Så vacker i kruka

Framför växthuset i slutet av de dubbla perennarabatterna återkommer jätteverbenan i krukor på var sin sida om dörrarna. Så effektfull att sätta i kruka !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Väldigt inspirerande bilder. Jag har lagt till den engelska trädgården på min google-karta över sevärda ställen. Riktigt fin.
    //helene

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Ljuvliga riddarsporrar och annat vackert. De lila tonerna är jag förtjust i. Väntar på att mina lila riddarsporrar skall slå ut.
    Så vackert.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa