torsdag 10 maj 2018

Själfulla fynd på antikmarknaden



Nya favoritkannor

Jag tror bestämt att zinkvattenkannorna har fått en konkurrent. Har ju släpat hem åtskilliga genom åren och maken har en devis om våra Österlensemestrar -  "ingen Österlensemester utan en vattenkanna i zink". Han kanske får byta ut den mot - "ingen Angersvistelse utan en fransk genuin kanna i emalj i bagaget".





Talade väldigt TYDLIGT till mig

Är förälskad i formen och designen och det fanns åtskilliga att välja bland på den franska antikmarknaden. Föll dock för den gröna som stack ut på något sätt. Den talade till mig redan vid det första marknadsståndet jag passerade.




Vackra flaskor

Synd att man inte har en rund resväska - det hade underlättat att frakta de vackra damejaerna med hem. Dom fanns överallt och till riktigt bra priser.





Pyntar upp i ruinen

Den här cisternen eller vad man skall kalla den för tittade jag på under både lördagen och söndagen innan jag bestämde mig och fick den till ett nedsatt pris. Gillar det franska mönstret och att man kan använda den till lite allt möjligt. Man kan ha vatten i den som rinner sakta ner på fatet som syns överst på bild eller också kan man sätta lobelia eller någon annan blomma i båda delarna.

Locket (som inte syns på bild) vållade lite huvudbry hos säkerhetspersonalen på hemresan när dom tog mitt handbagage åt sidan och ville gå igenom väskan. Smällar man gärna tar när man fyndar på antikmarknader.

Kommer att sätta upp den här vackra cisternen antingen på ruinen eller på pallkrageväggen i köksträdgården - fast det lutar mot ruinen. Tror den skulle bli fin där. Sedan får vi se vad den skall användas till. Fåglarna och insekterna kanske blir glada över ett landningsställe att tanka på.




Bra med bärhjälp

Här packar den glada farbrorn in mitt fynd i tidningspapper och bärhjälpen fick lite mer att bära på. Tack J för att du kånkade hem allt till lägenheten.




Själfulla saker

Ett äkta fransk litet barntäcke kunde jag inte motstå. Lite lappat och lagat med stor kärlek. Antingen får det pryda yngsta barnbarnets säng eller också lägger jag det bara i en korgstol där det får sprida sin charm.

En lampskärm hittade jag också - en som jag letat efter länge. En blommig med pärlfransar från Art Nouveau epoken i början av 1900-talet. Nu gäller det bara att få den funktionsduglig som lampa också. Skall bli roligt att få ta ner IKEAlampan över köksbordet och sätta upp den här själfulla saken.

Ha det så gott i värmen alla trädgårdsvänner - vilka sommardagar vi har nu, helt fantastiskt !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Ljuvliga saker allihop. Men jag är särskilt svag för emalj, jag också. Vad trodde de att locket till cisternen var för något? Om de nu inte trodde det var ett lock?
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Härliga loppisfynd. Den där gröna kannan skulle jag också vilja ha. Det är verkligen nåt annat en själlös vattenkanna av plast.
    Villha, villha, villha flaskorna!Ljuvliga former. Har ett antal svenska damejeanner i "vanliga" former, men det som känns udda är på nåt sätt alltid roligare. Läckra gröna nyanser också!
    Ha det så gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Åh, jag grattar dig till fynden! Speciellt vattencisternen, heeelt i min smak och jag ser den framför mig monterad i din ruin! Så kul och passande att sonen slagit ner sina bopålar i precis rätt stad.

    Lycka till med alla fina sakerna!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Åhhh Isa, så mycket ljuvligt!
    Fröken Grön är GRÖN av avund, hihi!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa