torsdag 3 maj 2018

Tänk att tulpanförsöket lyckades



Tulpanerna kom upp

Jag brukar aldrig lyckas med att sätta tulpaner i kruka men gjorde ändå ett försök i höstas. Sedan har krukorna stått i växthuset hela vintern och jag hade väl ingen större förhoppning att de skulle leverera. Nu har det kommit upp tulpan blad med knoppar i båda krukorna och en av knopparna har bekänt färg och det var då jag kom på vilka tulpaner det var jag satte.





Från balkongen

Det var ju de fantastiska tulpanlökarna jag hade med på min balkong på Nordiska Trädgårdar 2017. Hade dom både hängande på flera ställen och stående i kanna.


Tulpaner från Rönne Trädgård


Positivt överraskad

Eftersom man behöver bli sponsrad när man skall inreda en balkong på trädgårdsmässan fick det bli de tulpaner som stod till bjuds. Den orange färgen blev ändå så fin mot den turkosblå dörren och färgerna i porslinet från Green Gate. Det var roligt att bli så positivt överraskad när det inte var någon färg man skulle valt själv.






Hoppas de blir lika fina i år

När jag kom hem från mässan var många av tulpanerna fortfarande fina och fick flytta in i en zinkhink i växthuset. Sedan åkte hink och tulpanlökar ut på något ställe där de stod till hösten när jag upptäckte att lökarna fortfarande var spänstiga och fina och bildat sidolökar och det var då jag stoppade ner dom i krukorna. Sedan glömde jag totalt bort vilka lökar jag hade satt tills idag när en knopp bekände färg och jag blev så glad. Nu hoppas jag de blir lika fina som i fjol !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Det är en vacker färg på tulpanerna, hade samma i kruka förra året. I år har jag inga i kruka, glömde helt bort det. Men de kommer snart i rabatterna.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera

  2. Efter at rådyrene år efter år har kappet hovederne af tulipaner i min have, gav jeg op til sidst ..... indtil sidste efterår, hvor jeg lagde nogle måneskinsgule dobbelte tulipaner i krukke, som overvintrede i et halvmørkt udhus uden vand, men med kyllingenet bundet henover, så musene ikke kunne komme til. De blev så bragt ind i min havestue for en måneds tid siden, hvor de kvitterede med de fineste, kraftige blomster, så til efteråret skal jeg have nogle flere tulipankrukker derude.
    De bedste havehilsner
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder på dina fina Tulpaner och vilken bra ide att plantera tulpanlökar i en kruka och ställa in i växthuset det kommer jag att ta efter.Vi har ju vinter en längre tid här uppe i norr men inne i växthuset där är det varmt tidigt.Allt gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Jättefina, och vad roligt att de kommer igen!

    Ha en skön söndag
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad kul att du lyckades med experimentet!! Själv har jag två krukor med hängsälg, där det börjar komma upp tulpanlökar.. ha, ha, det hade jag visst glömt bort! ;-)

    Kraam Therese.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa