tisdag 8 maj 2018

Hela planteringar med bara Gyllenlack




Upp till 31 grader varmt

Mötte sommaren i franska Angers under helgen och strosade runt i stadens parker med kameran i högsta hugg och bara njöt av all växtlighet och sommarvärmen som svepte in kroppen med sina solkyssta vindar. Under söndagen nådde temperaturen upp till 31 grader och fransmännen svidade snabbt om till svala sommarkläder mot de tjocka jackorna som var på när vi kom på torsdag kväll.




Dominerade överallt

I alla planteringar över hela staden dominerade en blomma som jag kände igen och som överraskade  - nämligen Gyllenlack. Den dök upp i alla möjliga nyanser och i den här lila/rosa planteringen hade den sällskap av både Bellis, aklejor och alunrot.




Underbart doftmoln

I parken Jardin de Plants hittade jag den på flera ställen som här i hörnet av en gammal stenbyggnad där ett doftande blåregn klädde in fasaden. När jag rundade hörnet var det som att kliva in i ett aromatiskt doftmoln.





Kan man ta sticklingar ?

På nära håll var blomman vackert tvåfärgad. Tror jag sett den i Sverige också i den här färgställningen. Har heller inte tänkt på att man kan sätta Gyllenlack i rabatten utan bara tänkt på den som en uthållig och frosttålig medspelare i kruka. Tro om man kan ta sticklingar av den? Ska man ha den i rabatten går det åt en del plantor och den här blomman är ganska dyr i inköp.




Den ljuslila varianten hittade jag på ett av stadens många torg med buxbomshäckar runt om där den ståtade högväxt och reslig.





Den gröna staden

Angers ska tydligen vara känd som den grönaste staden i hela Frankrike så det var ju tur att det var just i Angers som sonen slog sig ner med sin franska flickvän så jag får njuta av all blomprakt när vi är på besök.




Tung resväska

Även den här gången lyckades vi pricka in månadens antikmarknad så under söndagen fick jag mitt lystmäte bland alla roliga marknadsstånd. När vi åkte dit vägde resväskan 16 kilo och när vi åkte hem hade den av någon konstig anledning ökat till 24,2 kilo. Det blev till att packa om på flygplatsen och stuva om bland handbagaget så vi fick ner vikten till det tillåtna. Vad som fick följa med hem i bagaget kommer i kommande inlägg.

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Vilka underbara färger på Gyllenlack. Jag har mina i rabatten, och de stormtrivs. Har varit svåra att hitta på växtgårdar, men i år hittade jag, och på mässan.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Gyllenlack är en favorit här också. Den tvåfärgade med röd-bronston finns här. Jag har köpt den i år. Man kan ta sticklingar. Men jag tycker den kräver en hel del vatten så det är lite förvånande att den trivs i torra rabatter. Eller så vattnar de i Frankrike.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Ser alldeles underbart ut! En stad värt ett besök. Spännande sen att se vad du fick med dig hem i resväskan :)
    Ha nu en skön helgdag Isa...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Tack för att vi också fick vara med i ord och bild på din resa.
    Tänk i år har jag köpt min första Gyllenlack....
    Kram Raina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa