måndag 28 maj 2018

Få exemplar eller tusentals blommor i stegen i växthuset



Hon gör det igen

Tänk att klematisarna vid stegen i växthuset klarade den hårda nedklippningen jag gjorde i våras. Ur allt det torra som var kvar slog små skott ut överallt som växte supersnabbt varje dag. Är så imponerad över livskraften. Sweet Sommer Love kommer att klä in hela gaveln i sommar igen.




Klädde in hela stegen

I fjol klättrade den ända upp till slutet av stegen och nådde taket och blommade med tusentals små liladoftande blommor. Härligt att den är på gång igen.




Har byggt en liten mur av tegelstenar runt växterna. Klematisen vill gärna ha lite skydd runt fötterna.




Trippla kronblad

Den andra klematisen Andromeda är tidigblommande och storblommande. Storslagen skulle jag vilja säga för hon kan blomma med trippla kronblad. Främst under maj och juni.




Få exemplar

Här har vi den storblommande skönheten. Hon levererar inte så många blommor men lägger i gengäld ner sin själ i de få exemplar som produceras.





Sover siesta

Varje dag får jag vika in stjälkar mot stegen som förvirrar sig åt olika håll. Vill ju kunna sitta i däckstolen och vila utan att ta mig igenom en djungel först.

Värmen börjar ta på krafterna även om den är jätteskön också. Har tagit för vana att sova siesta efter lunchen när solen står som högst. Har öppet båda pardörrarna i växthuset nu hela dagarna för att få genomdrag men det är väldigt varmt där ändå. Och att gräva i jorden i hettan är helt uteslutet - nu gäller det bara att vattna, vattna och åter vattna. Tur att det inte är bevattningsförbud i år som det var i fjol här i Örebro.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och ha det så skönt i värmen !
Kram/Isa




PS. Var bara tvungen att lägga till en bild från i fjol sommar när Sommer Sweet Love blommar för fullt DS.

4 kommentarer:

  1. Vilken söt liten rackare Sommer sweet Love, jag har också fått klippa några clematis hårt i år, verkar som vintern inte varit snäll. Flera av mina perenner har dött oftast de som jag har varit särskilt förtjust i. Men det blir till skaffa nya favoriter. I går kväll fick vi regn, här har det inte regnat sedan valborgsmässoafton, det var så torrt i trädgården och det är inte kul att vattna. Nu skall jag ut och kolla hur växterna tagit regnet, antagligen lite nedslagna. Hoppas att jag inte hittar några sniglar.....
    Ha det gott i din fina trädgård!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Ser alldeles underbart ut i ditt växthus, får nog plantera klematis i mitt också. Ditt siestahörn ser lockande ut.
    Ha en fin dag /Marika

    SvaraRadera
  3. Verkligen lyckat med klematisarna och det blir så inbäddat och fint vid din vilstol.
    Värmen är inget för mig. Trivs bäst i luftkonditioneringen och smyger helst ut framåt kvällen om jag får välja.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa