måndag 21 maj 2018

Lila Allium i ett hav av daggkåpa




Blomningen har börjat

Nu har mina Allium Purple Sensation börjar blomma i perennarabatten. Det är första året och förväntan har varit stor från att jag har räknat alla små bladknoppar som brutit upp genom jordytan till de nu blommande exemplaren. Alla har inte slagit ut än och jag hoppas på lång blomning om nu inte värmen torkar ut de här också som den gjorde med tulpanerna.

Lite trist att bladen redan börjat gulna, men daggkåpan brukar växa snabbt och tanken var att den ska gömma bladen under sina blomstänglar.





Så vacker färg

Älskar den här färgställningen och den kommer att bli så vacker tillsammans med daggkåpan. Den står i ett hav av daggkåpa, jag satt 30 lökar i höstas och alla har kommit upp så planen gick i lås.

Får se om jag orkar dra fram vattenslangen i kväll och vattna igenom landet. Kroppen får bestämma.






Ett hav i havet

Kanske blir det ytterligare 30 lökar i höst igen av den här skönheten - härligt med ett alliumhav i en ocean av daggkåpa.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Gillar också färgen/färgkombinationen. 'Purple sensation' frösår sig villigt så du kommer att ha massor av den i framtiden.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Helt underbart att se alla fina växter du har i din trädgård och så fina teman du gör.
    Jag njuter när jag ser dina bilder.Tack för att du delar med dig.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa