onsdag 16 maj 2018

Pynt ska det va i trädgården




Fåglar i keramik får ersatta vittrade terrakottakatter

Jag gillar ju allehanda pynt i trädgården och har haft små katter i terrakotta stående i gamla rostiga marshallhållare i perennarabatten under många år. Successivt har dom vittrat sönder och nu är dom enbart ett minne blott. Ursprungligen beställde jag dom från England som krukhållare och dom var tre till antalet men när en försvann hamnade dom här istället.





Nu har i alla fall mina keramikfåglar fyndade på antikmarknad fått flytta ut i stället - tror dom är lite tåligare som dessutom blir ett roligt och vackert inslag i rabatten.





Växterna får samsas

I mina rabatter får växterna samsas med allt möjligt som jag tycker om. En gammal korgstol som man inte längre kan sitta i, en bit armeringsmatta som blev över som fick bli klätterstöd till klematisen Södertälje där även lite duktyngder fick flytta in på flayen. Trådspiras vackra tankerutor i rost och harmoniska mönster platsar alltid i en armeringsmatta och en myra på en sten bidrar också.




Nu är vi på väg

Snart kommer klematisen att klä in armeringsmattan och delar av staketet och blomma i vackert lilarött. Solhattar, stäppsalvior och nävor kommer att ta sin givna plats och nya stockrosor och riddarsporrar kommer att sträcka ut sig i bakkant. Ja - om en månad kommer rabatten att se helt annorlunda ut, härligt att vi är på väg nu !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Så fint, gulligt och hemtrevligt Du/Ni har.. Så mycket att lägga blicken på...Du skulle se en granne längre bort vid mig... Ja det är såååå mycket fint i hennes trädgård !!
    Ha det gott, fina Du! Kram Kate

    SvaraRadera
  2. Så fint alltså!
    Ja, det är kul att smycka sin trädgård med diverse loppisfynd och andra skatter.
    Ha en fortsatt härlig vecka!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa