fredag 11 maj 2018

Dags för sommarblommorna att äntra scenen




Halta och lytta

I går gjorde vi en utflykt till Katrinebergs handelsträdgård i skogarna runt Frövi. Varje år blir det minst ett besök dit eftersom dom har väldigt fina plantor och bra Emmaljunga jord som är svår att hitta på något annat ställe.

Det var på vippen vi kom i väg  - maken hade ljumskbråck och jag nackspärr. Halta och lytta kom vi iväg så småningom. Tur att vi fick hjälp med att lyfta jordsäckarna in i bilen när vi väl var på plats annars hade det inte gått så bra.





Älskade Stjärnöga

Dom hade underbara plantor av Stjärnöga i flera olika nyanser - jag föll för den här rosa färgställningen. För något år sedan drog jag upp egna plantor och hade plantor i överflöd. I år har det blivit andra sorter istället. Man kan inte så allt utan för begränsa sig.





Harmonisk kombo

Kombon med Stjärnöga och lobelia gillar jag skarpt så det blir nog att köra den kombon i sommar också. Det har varit svårt att hitta rosa/lila lobelior så lyckan blir stor om jag lyckas.





Blommande soffa i år igen

Flera plantor med dubbel Million Bells blev det också till mormors gamla soffa - i samma färgställning som på bilden. Årets plantor är dock aningen mindre och får nu växa på sig och klä in soffan så småningom. Skall vara flitig med att ge nässelvatten i sommar så får dom en extra skjuts.






Pryder trädgården

En spräcklig storblommig Petunia  (eller är det en Surfinia ?) fick flytta in i den gamla korgen i perennrabatten och skall få bilda årets "flod".  Ett antal rosa vanliga zonalpelargoner charmade också till sig en enkel biljett så nu skall jag ut och plantera igen och fortsätta pryda upp trädgården.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Ju mer jag trädgårderade i går ju mer gav nackspärren med sig. Gräset blev både klippt och trimmat och plantor planterade. För makens åkomma hjälper dock inget trädgårderande - tvärt om skulle man kunna säga. Tur att det finns andra lösningar som operation istället.  DS.

3 kommentarer:

  1. Åhhhhhhhhhhhhh så fantastiske billeder du viser.
    Så skønne og så afstemte i nuancerne.
    Du kan bare noget med dine finger.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Kul att ni kom iväg trots allt! Den där petunian är helt ljuvlig...
    Jo sen vill jag kolla om du har några Linnétagetes frön att sälja? I så fall maila mig Isa! (tittimalmberg@yahoo.se)
    Ha nu en fortsatt skön och solig helg...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Så fint! Får ta mig en tur dit jag också:)
    Började fundera igår om jag skulle börja smyga ut lite sommar plantor...kanske gör det idag...
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa