onsdag 3 januari 2018

Lycka är rasslande fröpåsar




Rasslande kuvert

Finns det något bättre den här tiden på året än när ljuvliga kuvert som rasslar lovande hamnar i brevlådan. Det känns så löftesrikt att höra det där rasslandet av fröer som bara ligger och väntar på att få komma ner i jorden och gro.  Ett litet paket av ren och skär lycka !






Slinter alltid på knapparna mellan jul och nyår

Brukar alltid slinta på knapparna mellan jul och nyår när man förlorat sig i alla härliga sorter som lockar på mig på nätet. Ändå ser jag inte mig som någon odlare - snarare en trädgårdskreatör som gillar att dra upp fröer och vara delaktig i livsprocessen att få se ett litet torrt frö gro och växa sig starkare och starkare.


Olika kryddfröer som grott i växthuset en vår



Fantastiska fröer - och  MÅNGA 

Nu klickade jag hem en ny sorts storbladig basilika med lite buckliga blad som passar alldeles utmärkt i en sallad. Franchis fröer är generösa med hög grobarhet och räcker i flera år. Det tog bara någon dag så rasslade det till av glädje hemma i brevlådan.


Bild lånad från Bondjäntans Tomatblogg. Fotograf Jeanette Andersson


Verklig tomatglädje

Efter att ha läst Bondjäntans härliga intervju med Stefan Sundström där han humoristiskt och inspirerande delade med sig av sina tomattips fick en Brandywine göra basilikan sällskap. Enligt Stefan den tomatsort som har den bästa smaken och som passar bäst i en tomatsås. Vill du ha tomattips så rekommenderar jag dig att klicka in på länken och njuta av verklig tomatglädje !


Lycka i en konservburk - egenodlade olika sorters basilika.
Basilico Misticanza di Basilico till vänster och Basilico Bolloso Napoletano till höger. Man blir lycklig bara av namnen.I bakgrunden Thaibasilika.



Längtar efter krispigt grönt

Tänkte tjuvstarta det gröna i köksfönstret med lite broccoligroddar och vattenkrasse. Nu längtar man efter något krispigt grönt efter alla helger !

Mitt bästa pestorecept hittar du HÄR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Härligt! Satt igår med penna, papper och Impecta katalogen:))
    Vi får se vad det kan bli för sorter till slut.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Det är likadant varje år, även om jag har begränsat mig något på senare tid. Fröerna är ju så lockande och viskar, nej pratar ganska högljutt, om allt man kan åstadkomma nästa säsong.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Åh, efter att ha läst Bondjäntans intervju med Stefan Sundström vill jag göra hela balkongen till ett tomatväxthus! Ingen fan av inglasade balkonger men just i tomatodlarsammanhang skulle de passa utmärkt. Nåja, jag får nöja mig med tre plantor... jag vill ju ha annat också!

    Nu börjar det ljusa alltmer! Önskar dig ett fint år på alla sätt.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa