fredag 19 januari 2018

FÖRE och EFTER-bilder - en plantering växer fram



En tom yta framför växthuset

Ibland måste man gå bakåt för att se att man gått framåt. Då är det ett utmärkt tillfälle att fördjupa sig i sina trädgårdsbilder ett par år tillbaka i tiden för att se att det har hänt saker fast man inte riktigt tror det. Man glömmer så fort och det är lätt att förirra sig in i drömmar framåt hur man vill att det ska se ut.



Drömde bara

Sommaren 2014 såg det ut så här framför växthuset - visst drömde jag om en lavendelplantering men köksträdgården kom emellan och sedan ska man ju ha både kraft och ork att gräva också i hård lerjord. Det fick gå långsamt och en liten bit i taget.





Träd planterades

2014/2015 planterades några träd framför växthuset som silverpäron och klotpil. Tycker dom har ett växtsätt som är så nära olivträd man kan komma och det är ju den känslan jag vill ha runt mitt växthus. Fransk inspirerat. Bor man inte vid medelhavet får man skapa sig en egen liten oas hemma istället.





Pata, pata

De första lavendelplantorna planterades och en rosenhäck mot ruinen anlades också. Fast det var tungt att gräva så det fick bli en liten bit i taget. Pata, pata är ett indianskt uttryck jag lärt av en kär vän som betyder just små, små steg.




I slutet av sommaren 2015 såg det ganska lummigt och grönt ut i alla fall om man tittade från det här hållet.
.




Sedan hände det inte så mycket

Sommaren 2016 fortsatte grävandet med de små stegen pata pata och det hände väl inte så mycket. Den gamla kasserade sänggaveln kom i alla fall på plats och en ros från Karl-Fredrik på Eklaholm grävdes ner.





Sista rycket

Fast i oktober tog vi ett sista ryck för hösten, grävde bort en del gräsmatta, la ut stenar där lavendeln skulle planteras och grävde ner vårlökar som torkade bort när de kom upp våren 2017 eller frös bort. Dom blev inte alls som jag hade tänkt mig. Dom finns ju kvar där nere i jorden så kanske tittar dom upp i vackrare skick våren 2018. Eller också kommer dom inte alls.




Förrymda lavendelplantor på plats

Vi patade på och sommaren 2017 grävdes den sista gräsmattan bort och förrymda lavendelplantor samt inköpta nyförvärv från Öland planterades i lavendellunden och nu kan man i alla fall skönja hur det skall bli.  En till ros planterades också vid sänggaveln som jag hoppas ska klä in den sommaren 2018.





Tack för att ni växer

Träden växer på sig bra på en säsong och på bara några år har klotpilen fått en vacker krona, vilket jag är väldigt glad över eftersom den här trädgården saknar träd. Älskar att gå under träd och det kan man göra nu med klotpilen.





Klar om 4-5 år ?

Med pata, patatakten kanske vi är klar med framsidan om 4-5 år. Vill ju ha en lavendellund på andra sidan också (där stolen och silverpäronträdet står). Och vem har sagt att det måste gå fort i en trädgård !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Alltid kul att läsa om förvandling till det bättre. Rom byggdes ju inte på en dag,men många ungdomar vill ha allt färdigt på en gång. Med åren tar man det i sin takt.
    tack för titten
    Kram Luna

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt och ja allt med trädgård är väl pata pata :) Blommor som inte växer, ogräs som tar över och det tar ÅR att få till det där som man gärna vill ha på en gång! Ja du vet!
    Alltid lika inspirerande att kika in till min favoritblogg Isa...
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  3. Så roligt att du har börjat blogga igen!

    SvaraRadera
  4. Kul att se hur allt växer fram runt växthuset. Visst önskar man att allt ska hända över natten när man har en vision på näthinnan, men allt tar ju sin tid. När jag tänker efter vill jag nog inte bara vara nån som ansar och sköter utan skapandet är ju det roliga. Vad sa hon nu, Boije... "det är resan som är mödan värd"
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa