onsdag 31 januari 2018

Fynd från favoritloppiset





Favoritloppis

Ett av mina favoritloppisar är Stall Kapri eller Lantlig Kuriosa i Ervalla som dom också kallar sig. Dom är jätteduktiga på att snygga till gamla möbler och annat och det är alltid lika roligt att botanisera bland alla vackra prylar. Det här väggskåpet med spegeldörrar är ett fynd därifrån.




Blombord för pelargoner

Det här vackra blombordet är också ett exempel på en möbel dom fixat till med färg och målad text. Egentligen är jag inte så förtjust i den här vita stilen, men små nätta möbler passar in överallt som här i växthuset. Använder det alltid som en pelargonhylla. Olika för varje år.





Minimöbler i samma stil

En del möbler är så nätta att man kan ha dom på fönsterbrädan. Lite roligt med minimöbler i samma stil. Dessutom kan man öppna sofflocket och förvara småprylar. Att texterna har en koppling till Frankrike bidrar till den franska känslan jag vill ha i min trädgård och växthus.




Både rostigt och taggigt

Man kan även göra andra fynd - som en rostig taggtrådshärva som pryder trädgården någonstans. Väldigt användbar i installationer mm. Älskar både rostigt och taggigt.


Allt jag planterat i är också loppisfynd - från olika loppisar och antikmarknader


Ramar in i installation

Här har jag använt taggtrådskransen i en höstinstallation framför växthuset där den får rama in en liten fågel på en rostig mjölkkruka. Den kommer att dyka upp lite varstans i trädgården i många år framöver.




Nya fynd till växthuset

Den stora zinkbaljan jag årligen planterar Linnétagetesen i, i köksträdgården har jag fyndat hos Stall Kapri. Roligt med ett loppis där det både finns fina inneprylar och patinerade utesaker.

I helgen var vi där igen på en liten blixtvisit. Loppiset hade öppet för första gången i år några timmar och eftersom dom faktiskt håller till i ett stall utan värme så räcker nog en öppettid på några timmar den här tiden på året. Det var långkalsonger på och tjocka jackan plockades fram för att hålla kylan ute.  Fynden den här gången visar jag i växthusmiljö i vår !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Såna där ställen är kul hör hos mig är det bara lite "civiliserade loppisar" så nåt skrot och skräp hittar jag inte där. Får leta i sommar.
    Det är så fint och pyssligt hos dig
    Ha det så gott i kylan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Inget är så roligt som en loppis med kvalitet. Då vet man att det oftast blir flera fynd än man planerat. Inte svårt att förstå att du loppat hem det blombordet, praktiskt... och vackert!

    Nu är det äntligen februari, Hurra! Hörde att man ska så chilifrön tidigt så det ska jag göra idag. Andra sådder får vänta, vis av skadan måste jag tåla mig!

    Ha en fin dag i snöovädret!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa