söndag 7 januari 2018

Cosmos - en älskad sommarblomma




Den näpnaste av dom alla

En sommarblomma som ligger mig varmt om hjärtat är Cosmos Rosenskära. Den är så tacksam, näpen och rar och dyker upp i så många olika varianter, höjder och färgställningar. En riktig trotjänare och favorit även om det var några år sedan nu jag hade den i trädgården.





Frösådde sig i rabatten

Under flera år hade jag den i perennrabatten och den kom alltid tillbaka varje år och frösådde sig. Jag smulade bara ner fröer i slutet av varje sommar direkt i rabatten så slog det upp små plantor varje vår. De senaste åren har det inte gjort det. Jag har haft ut fröer på våren istället, men förmodligen har det varit för torrt för att fröerna skulle gro vid direktsådd.





Harmonerar så bra mot staketet

Färgsättningarna är så vackra mot vårt vaniljgula staket och jag har bestämt mig för att bara ha olika rosa och lila toner i rabatten närmast mot staketet annars stör jag mig lätt på om det inte harmonerar och då passar Rosenskäran utmärkt.






Ny skir sort i år

I år tänkte jag testa en för mig ny sort som påminner lite grand om vallmo. Skira blomställningar i nätta pastellfärger som skall bli ca 120cm höga. Det skall bli väldigt trevligt att få hälsa den här skönheten välkommen till perennarabatten i sommar. I år drar jag upp dom som småplantor och hoppar över direktsådd för att vara på den säkra sidan och får upp dom i blom tidigare. Njutningen blir längre då !





Dill i kruka

Bladverket är också underbart på den här sommarblomman - påminner om dill. Ett år innan växthustiden satt jag Cosmos i de höga olivkrukorna som nu flankerar var sida på växthuset. Det var ingen bra idé att sätta dom i kruka - de var så otroligt törstiga att grannarna som fick ta hand om allt när vi var på semester höll på att vattna ihjäl sig. Den där "dillen" var inte så populär då.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Jeg pleier også å ha cosmos hos meg, men de frøene jeg kjøpte for to år siden kom ikke i blomst før langt ut i september, så nå skal jeg passe på å kjøpe en annen sort i år. Ha en fin første søndag i 2018. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Så vackert! Och vilken spännande ny sort du visar där också.
    Det var många år sedan jag hade Rosenskära hos mig, får nog köpa en påse och så på landet.
    Ha en fin söndag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Håller med, jag fullkomligt älskar Rosenskära <3

    SvaraRadera
  4. Ja verkligen söta blommor, måste ha varje sommar. Minns rosenskärarabatten på Julita. Kan inte fatta hur de fick dem att blomma så vansinningt mycket, troligen hade de inte tid att göra något speciellt. Vilken spännande sort hos Thompson and Morgan. Ska nog börja handla hos dem igen. Ha en skön dag/Monica

    SvaraRadera
  5. En favorit och ett måste här varje sommar. Jag planterar den alltid i pion rabatten. Kul med ny sort! Fanns nog inte i Impecta som jag kollat i.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Upptäcker att det är länge sedan jag var in här på bloggen och kikade. Ja det bara rinner iväg tiden alltså. Så många underbara bilder och text jag har läst hos dig idag man blir alldeles knasig av längtan till sommaren..
    Ha ett härligt odlingsår 2018
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa