måndag 29 januari 2018

En av mina favoritpelargoner




Feelgoodpelargon

Zonalpelargonen Picotee Pink har varit en av mina favoritpelargoner ända sedan jag beställde henne som liten stickling för några år sedan från odla.nu. Hade ingen aning om att blomklasarna skulle bli så enorma och prassligt vackra i ljuvliga rosa pastelltoner.





Okänd skönhet

Det här en dam som levererar med ett leende och som det är lätt att bli förälskad i. Det är så kul när en okänd pelargon (i alla fall för mig) visar sig bli en stor favorit. Knopparna är nästan vita och utvecklas sedan till färgtonerna på bilden. Den blir inte så högväxt utan krutet läggs istället på de enorma blomställningarna.




Tagit nya sticklingar

Bäst trivs hon i växthusvärmen. Oväntade regnskurar är inte populärt då kan hon sura i dagar.

Nu har jag tagit nya sticklingar av henne som jag har stora förhoppningar på. Tänkte växthuset skulle krylla av härliga pastelliga pelargoner i sommar - då trivs jag som fisken i vattnet !

Det var så kul att det var så många som ville ha fröer till Linnétagetesen i förra inlägget - har fått förfrågningar ända från Italien, från bloggvänner i Finland och läsare spritt över Sverige. Jag har till och med skickat fröer till en gammal barndomsväns mamma på 90 år. Så roligt att fröerna har spridits till så skilda ställen - hoppas ni kommer att få njuta av en fantastisk blomning i sommar !

I höst kommer en ny chans för er som inte hann med den här omgången !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, at dine Linnétagetes fiknben at gå på. Jeg har ikke været blandt ansøgerne, for sidste år - inspireret af dine fine Tagetes i en stor zinkbalje - købte jeg frø hos Impecta, og wauw hvor blev mine også flotte. Selvfølgelig tog jeg frø, da sæsonen gik på hæld; men nu kan jeg ikke finde dem ..... jeg må i gang igen med at lede i en af alle de kasser og poser med frø, som jeg har liggende, så mange, at der efterhånden trænges til et system for at finde, hvad jeg skal bruge.

    Happy (Computer) Gardening,
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  2. Jättefin pelargon, ska lägga namnet på minnet.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har haft så många olika pelargoner nu ett tag så det får bli de jag älskar mest i sommar tror jag. De ovanliga är så svåra att övervintra. Kan inte vara utan dom helt. Vilket en kolonigranne kan. Fattar inte det. Kan mycket väl förstå att dina Linea tagatisar är omtyckta för de är den bästa av alla. I år ska jag testa den ljusgula .
    Ha det gott Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Hur vacker var inte den? Jag tycker att pelargoner är bland det "somrigaste" som finns. Förra året var jag lite snabb att sätta dem i växthuset och så kom en frostnatt och alla dog. Men tack vare snälla vänner som kommit med sticklingar så har jag lika många i orangeriet i år igen.

    Må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Vilka blomsterbollar! Jag som inte gillar pelargoner får böja mig. Tipset att ha dem i växthuset är väl det som jag behöver för att lyckas, då kanske jag också gillar dem på riktigt. En karamellrosa kaktuspelargon som står på vinterförvaring hoppas jag ska klara sig, så ska den sedan få bo i nya växthuset. Ha en fin vecka/Monica

    SvaraRadera
  6. Å vilken vacker Pelargon.Har ganska många själv av olika sorter men den där ska jag försöka få tag på.Underbar.
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa