torsdag 25 januari 2018

Första sådderna - kunde inte hålla mig längre



Invaderade köket

Det är livsfarligt att ha massor med jord hemma. Inte sjutton kunde jag hålla mig utan det kliade alldeles för mycket i fingrarna så det var bara att sätta igång att så idag. Diskbänken i köket invaderades och jordpåsarna åkte fram. Högtidsstund vankades. Lycka i små doser. Och fingrarna fick äntligen känna på jordelivet !

Jätteverbenan ska ju sås nu och jag letade i mina slarviga anteckningar från en inspirerande föreläsning med Lars Krantz på Wij Trädgårdar för några år sedan och till slut fann jag vad jag sökte. Jätteverbenan skall in i frysen 1 vecka har jag skrivit så nu står mina sådder i frysen. Fukt och kyla skall sätta fart på sådderna. Nu är det bara att vänta och se om det stämmer.





Dovt åsklila

Jag sådde även den dovt åsklila trädgårdsriddarsporren " Magic Fountains Lilac White Bee" med vitt öga som är ny för året hos Impecta. Den skall blomma redan första året vid tidig sådd och har stadiga stjälkar.  Har haft mörkblå riddarsporrar som var jättefina de första åren, men som sedan glesat ur och som nu helt försvunnit. Hade inte alls tänkt att ha fler riddarsporrar för jag tror perennarabatten är för torr, men den här gick ju inte att motstå. Det är bara att prova sig fram.


Vindruvskartonger i plast är som små växthus - perfekt att använda till sådderna



De högresta damerna fick förtur

Det blev dom högresta damerna som fick förtur i år på fönsterbrädan och under värmelampan. Stockrosen "Chaters Double" från Lord Nelson i blandade färger hörde till de lyckligt lottade. Fröerna skulle visst blötläggas 1 dygn innan sådd ser jag nu på påsen, det missade jag totalt. Har ganska mycket fröer kvar så lyckas det inte är det ingen katastrof.

Härligt att vara igång - nu kliar det i fingrarna att ta sticklingar av pelargonerna också, nu när jag har jord hemma.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa



6 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Skall börja så idag, och det blir riddarsporre hos mig med. Lyckades bra med dem förra året. Jätteverbenan blev inget, men gör ett försök i år igen.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att vara igång! Sår nån sort varje dag och byttorna avlöser varandra på värmen. Ingen fara med att du glömde blötlägga. Det tar nog bara ett par dar längre innan de gror.
    Jätteverbena kan man ju inte vara utan, fast jag har blivit så lat att jag samlar upp självsådda plantor och flyttar där de behövs. Tar också upp och driver på i växthuset i mån av plats.
    Dovt åsklila, hur vackert låter inte det. Jag sitter här skönt småleende och njuter av tanken.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Que legal, também estou plantando flores em nosso jardim. Quero ver depois de florir suas fores.
    Feliz 2018.

    SvaraRadera
  4. Hi hi känner igen mig! Jord, fröer och lycka av att se ett litet spirande skott...jag måste åka och köpa fröer, NU! Tjoho!
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
  5. Ååh, så härligt att börja förbereda inför vår & sommar!! Jag har inte så stor land, eller växthus, så jag vet inte riktigt vad det ska bli i år... potatis och flerfärgade morötter ska det bli iaf... Någon tomatplanta i växthuset, och physalis... men sen vette 17... :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  6. Härligt! Har också börjat:) Med chili och olika sorter av nysrot. Vi får se hur det tar sig.
    Lycka till med dina!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa