tisdag 9 januari 2018

Måste ju ha gräs i rabatten !





Vildvackra kombos

Älskar det lite vilda i växtkombinationer som här i vår vackra Stadspark i Örebro. Det sirliga spretiga gräset mot orange uppstickande vallmo och mörkorange kryddtagetes som bryts av med lite vita blommor. Vildvackert !





Tagetes + gräs = kärlek

Överhuvudtaget är tagetes väldigt vackert tillsammans med gräs. Som här med Linnétagetes ( min favorit bland tagetes som inte undgått någon som följer bloggen tror jag).





Så vackert

Alltså - svartkål och orange kryddtagetes - kan man bli annat än förälskad ? Dessutom toppas hela härligheten av jätteverbena som jag snart hoppas så och ställa mörkt i kylskåpet eller i kallväxthuset för att stratifieras. Fröna skall inte täckas och gror i mörker.





Den pampiga damen

Visst är hon pampig den här högresta damen ? Hon vet hur hon skall hålla huvudet högt och sträcka på sig !





Blir mer och mer förtjust

Måste erkänna att jag blir mer och mer förtjust i gräs som bäddar in sina grannar i sirliga strån och mjukar upp hela härligheten. Måste nog dra upp några gräs också till sommaren - känns som ingen rabatt är fulländad förrän flera sorters gräs har planterats in. Det högväxande  Elefantgräset ( som växer i rabatten nu) har liksom inte de här egenskaperna även om det är väldigt vackert på hösten.




Det är gräset som gör DET

Det är det sirliga gräset som gör DET ! Så vackra kombinationer i de sexkantiga stora träfaten i Stadsparken.

Har du något lågväxande gräs i dina rabatter som vackert väver sig in bland de andra ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hej Isa och god fortsättning på nya året! Jag tittar ofta in på din blogg men är inte så flitig med kommentarer. Nu vill jag bara tala om att jag delar din förtjusning över gräs bland perenner. Det är så otroligt vackert både när gräsen fått juveler efter ett regn eller när solen lyser lågt igenom hela härligheten. Jag kan sitta långa stunder och bara njuta, helst med en stor kopp te som sällskap. Jag hör till dem som inte varit så förtjusta i Tagetes men efter dina bilder från förra säsongen kunde jag inte låta bli att pröva Linnétagetes - oj vad den är härlig. Nu skall det bli mycket, i krukor mest tror jag. Det som fick mig att ta in gräs i min redan vilda plantering var alla frestande bilder från Piet Oudolfs anläggningar, både i hans egen trädgård och på andra håll. Ville gärna komma till Blekinge och se "fyra årstiders park".
    Ha det bäst och lycka till med frösådderna hälsar
    Margareta i Särö

    SvaraRadera
  2. Jag har heller inte varit någon sån där älskare av gräs men har upptäckt att det finns många fina både höga och låga så det kommer nog att smyga sig in lite varstan i min koloni. Så härliga bilder du visar man får verkligen en sån där härlig magkänsla för sommar och sol .
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. WOW! Vilka fantastiska anläggningar! Jag är egentligen inte så förtjust i tagetes, men har alltid ett par plantor i köksträdgården. Förra säsongen hade jag drivit upp Liten tagetes som doftade citrus. Den blev som stora täta tuvor och helt översållade med blommor! Man kan säga att jag håller på att mjukna för den.. :)
    /Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa