lördag 27 januari 2018

Fröer till Linnétagetes




Väller fram i lådor och baljor

Ingen sommar utan Linnétagetesen i köksträdgården där den får välla fram i lådor och baljor - den här godingen har ni sett många gånger här på bloggen ni som följer mig. Den sår jag först runt den 20:e mars för att få knubbiga fina plantor. Den är väldigt tacksam att ta fröer ifrån varje höst och trots att lusten var som bortblåst för trädgård i höstas så hade jag ändå plockat av lite frökapslar upptäckte jag till min stora glädje.





Fyndade zinkbalja med hål

Man skall sätta 5-6 plantor tillsammans i en balja med stor jordvolym då får man sån här härlig blomning hela sommaren. Jag fyndade min stora zinkbalja för några tior på en loppis eftersom den hade hål i botten. Hihi - perfekt, då slapp jag göra hål själv.





Vackra grannar

Vacker tillsammans med ringblommor och gullskära som jag testade ett år i baljan. Dock tar ju Linnétagetesen lätt över om den får chansen så kanske man inte skall sätta så många av den om grannarna också skall få en chans att blomma.





Bara i köksträdgården

Jag har den bara i köksträdgården liksom kryddtagetesen. Här får den liksom fritt spelrum medan jag i andra delar av trädgården aldrig skulle släppa in den. Det är i köksträdgården den hör hemma bland alla andra kryddor och grönsaker. Här får den sväva fritt och ta plats.




Längtar såååå

Längtan efter trädgårdsliv är stor när jag skriver det här inlägget och jag vill bara kliva in i bilderna och strosa runt i köksträdgården och umgås med blommorna. Åhh, så UNDERBART.





Lottar ut - först till kvarn

Nu har jag ca 10 st fröpåsar att dela ut även i år till dig som vill prova den här skönheten i din trädgård. Maila mig på isastradgard@hotmail.se så kommer en påse på posten.

Den här tagetesen är till och med Victoria Skoglunds favorittagetes som hon gärna har i trädgården. En annan bloggare som också gillar den är Helena som bloggar på tidningen Drömhem & Trädgård. Hennes inlägg från min trädgård kan du läsa HÄR.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Nu är fröerna slut - lyckades skrapa ihop fler fröpåsar och alla gick åt, jättekul att så många var intresserade !DS.

5 kommentarer:

  1. Tror nog att den var den mest tåliga,blomrika och tacksamma sommarblomma jag hade i trädgården ifjol som oberörd trotsade vår dåliga sommar. Jag som inte tidigare gillat tagetes föll pladask. Så glad att jag fick frön av dig från förra årets "utdelning"!
    I år behöver jag inga, för jag tog massor av egna frön som ska sås i år! Så jag ha dem på ännu flera ställen!
    Skön helg!

    SvaraRadera
  2. Här är en till som gillar Tagetes i alla färger och höjder.
    Har precis som du gjort ett inlägg om denna fantastiska sommarväxt med förhoppning om att det ska locka fler att ge den en chans.
    Fina bilder!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Den är helt underbar!! En blomma och färg som man blir glad av :) Tror jag har lite fröer kvar som jag fick av dig förra året...
    Ja nu längtar vi efter vår, grönska och sol!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Så vacker! Jag älskar tagetes har tagit frön från min mans fasters tagetes och de tycks bli större för varje år. Har du fröer från din sort så är jag spekulant.
    Vill du prova mina så kandi byta.
    Med vänlig hälsning, Ingela Persson Åhus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag Ingela Persson har en FB grupp som heter Gröna fingrar

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa