måndag 11 januari 2016

Växthusabstinens och drömmerier



Saknar växthuslivet

Måste ju erkänna att växthusabstinensen har slagit till med full kraft nu. Det är ju så annorlunda när man kommer hem från jobbet och direkt går ut i trädgården och växthuset under övriga delar under året när det inte är vinter. Jag får energi redan på jobbet när jag vet att växthuset och trädgården väntar där hemma på mig. Bara att kliva rakt ut och landa i tystnad och lugn och ro.




Nu får jag nöja mig med att sucka över sommarbilderna, drömma om varma dagar med öppna pardörrar och långa frukostar och middagar med porl från fontänen i bakgrunden - åhh så ljuvligt att tänka på.




Gömmer mig för världen

Många sköna timmar har det blivit i solstolen i växthuset där jag gömmer mig för världen och läser, sover och filosoferar - finns inget bättre ställe att hämta kraft på. Visst är soffan inne skön också men den står ju liksom inte mitt i trädgården även om jag uppskattar värmen att komma in nu när det är full vinter.




Det bästa av allt

Att bygga växthus är absolut bland det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Att ha ett alldeles eget ställe i världen som du kan bygga och inreda som du vill och hämta kraft från och som dessutom står mitt i trädgården är en sån lisa för själen att jag har svårt att tänka mig något bättre.




Det är i växthuset jag lever mitt liv från mars-november och det är ljuvligt att träna yoga på tegelgolvet och se upp genom växthustaket på fåglarna som flyger högt där uppe och känna doften från kryddodlingarna som är på gång. Det är livskvalité för mig !




Så nu drömmer jag om hur underbart det skall bli med växthusliv igen i sommar. Då hoppas jag att det blyinfattade fönstret som skymtar i bakgrunden och som jag fyndade på Österlen i somras har kommit upp.




Det skall hänga från växthustaket som en avdelare vid planteringsbänken som skymtar i bakgrunden till vänster i bild. Tror det kan bli snyggt när solen lyser in och färgerna i fönstret framträder.




Den här  gamla patinerade dörren får nog också flytta in i växthuset till våren. Fyndade den i somras på ett loppis långt ut i skogen där den stod lutad mot väggen bland annat bråte.




Slitet uttryck med själ

I somras stod den på vår uteplats på baksidan. Fast jag vill ju att den skall hålla länge så därför är nog växthuset ett bättre ställe. Just nu står den inne i vårt vardagsrum. Dörren tillför så mycket själ med sitt slitna uttryck och det är ju något jag eftersträvar i växthuset.

Har även hittat slitna gamla fönsterluckor som jag hoppas blir mina till sommaren - så nog finns det en del idéer att drömma om tills det blir dags för växthusliv igen !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Förstår din längtan! Ditt växthus står ju i en klass för sig.

    Är i Stockholm just nu och här har vi fått plusgrader och det är så grått och snön håller på att smälta bort. Att längta efter våren lättar upp!

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Ett helt underbart växthus har du... <3

    SvaraRadera
  3. Ja hvor jeg længtes til at kunne bruge vores Orangeri. Men foråret kommer snart, og vi vi stå ude i Orangeriet og nippe planter og bare NYDE. Hvor jeg glæder mig.

    SvaraRadera
  4. For et utrolig flott drivhus, forstår godt at du lengter etter det. Jeg lengter etter mitt jeg også, og det er bare et lite helt vanlig.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Isa - Du har ett fantastiskt växthus, och stort också. Där kan man göra mycket. Instämmer i din längtan, mitt växthus är ju inte lika stort men min längtan är det. Skall bli kul att se vad du gör av ditt fönster.

    SvaraRadera
  6. Ditt växthus är verkligen helt underbart! Hur stort är det (mått)?
    Kram Jessika

    SvaraRadera
  7. Du har det alltid så fint i ditt växthus. Här är det verkstad till hälften och folk som kommer säger att jag är en kvinnlig Petson.
    Men i år skall jag städa ur det ordentligt och det längtar jag efter som bara den. Annars är det katten som längtar mest till våren.
    Allt gott och tack för allt fint du bjuder på.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Vilka fina foton, och ja, jag har inget växthus men längtar så efter ett, och det blir inte mindre när man ser och läser det du skriver.
    Den känslan av frihet och få kraft hittar jag i min trädgård, men den har sin
    känsla kvar även på vinter tycker jag, trädgården ligger i dvala och hämtar kraft, jag kan finna en otrolig harmoni i att gå runt i den även på vintern,
    och att då kunna sitta tidigt på våren i ett växthus skulle inte ta bort något utan tillägga.
    Ha en fin dag
    kram

    SvaraRadera
  9. Ja hade jag ditt växthus skulle jag vara där vinter som sommar - året om! Jag saknar verkligen mitt växthus, kanske går det att bygga ett här, vi får se till våren...
    Härliga sommarbilder du bjuder på!
    Kram från ett grått Blekinge och Titti

    SvaraRadera
  10. Ja visst längtar man. Jisses, det går inte en dag utan att jag drömmer om mitt växthus och allt som ska pysslas med därinne så snart vädret tillåter.
    Må så gott

    SvaraRadera
  11. Tack så mycket för fröna, ser fram emot lila klättrare till sommaren. :)
    Inte konstigt att du längtar, ditt växthus är ju helt underbart! Vilken tur att vi är olika så att det någon inte vill ha kan fyndas av någon annan. Tror det blir riktigt snyggt med fönstret som avdelare.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Vill så gärna ha ett så fint växthus som du har, redan ett växthus över huvudtaget vore härligt! Tror att jag skulle bosätta mig där under varma säsongen om jag hade ett på gården!
    Nångång ska jag skaffa ett, men får vänta tills barnens gungor tas bort, för där har jag paxat utrymmet! :)

    Fina bilder och härlig text!
    /Kitty

    SvaraRadera
  13. Usch ja....vad man längtar ! Förstår dig verkligen :D Vem skulle inte njuta där i ditt vackra växthus ? Jag får fortsätta att drömma, om våren,sommaren och ett alldeles eget växthus !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Hela din blogg utstrålar kärlek till växthuset och det är väl därför vi njuter så av att titta in till dig!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt vackert! Känner igen känslan du beskriver, även om mitt växthus har en modernare stil skänker det samma andhämtningsro. Vi får längta några veckor till!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa