lördag 16 januari 2016

Sov gott lilla Ballerina snart får du dansa igen



Förtjusande liten näva

En av mina absoluta favoriter bland alla nävor är den lilla prima Ballerinan - en liten fager jordnäva som blommar från början av juni och ända in i september även om den är som mest frekvent i början av sommaren. Den har så vackra ådringar och förtjusande lila nyans.




Hos mig växer den i perennarabatten tillsammans med silverarv som kantväxt i mittpartiet av rabatten.





Silverarvets gråskimrande bladverk och vita små blommor bryter fint mot Ballerinans färgskala och lyfter fram henne ännu mer. Fast det var egentligen inte meningen att silverarvet skulle vara kvar i rabatten.




Gömde sig och kom igen

När jag gjorde iordning perennarabatten tog jag många plantor från andra delar av trädgården och just silverarv hade jag i överflöd så den blev det många av. Men efter några år tröttnade jag på den.

Den var fin i början men när den blommat över torkade den och blev ful i bladverket. Förmodligen står den för torrt. Så jag tog bort den men den gömde sig och kom igen och nu får den vara kvar. Svår att utrota när man en gång planterat den. Och den fyller ju sin plats i rabatten tidigt på säsongen.




Det är på den här platsen i rabatten som stäppsalvian från förra inlägget växer. Det är så här det ser ut innan den börjar växa och blomma. Det är olika aktörer i rabatten vid olika tider under sommaren.




Sov gott lilla ballerina

Jag brukar klippa ner överblommat undan för undan under sommaren så kommer den igen med nya knoppar. Ser fram emot när jag får träffa den här lilla skönheten igen - hoppas hon sover gott under sitt täcke av snö och vaknar pigg och alert när det är dags igen.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Vilka fina sommarbilder. Hos mig trivs de inte lika bra, antar att jag har för mycket lera. Inspirerad av dina fina Ballerinor ska jag nog ta och flytta på de jag har och fixa lite annan jord åt dem.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nävor är en av mina favoriter i rabatterna. Gör som du klipper ner så får jag fina nya blommor igen efter ett tag.Vad härligt det är att se vackra sommarbilder nu i kylan det gör den mindre kall.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Åh henne måste jag leta efter... tack för tipset :D

    SvaraRadera
  4. Så fin, og så passer den ind i mange sammenhænge.
    God weekend
    Mange hilsner
    Anita

    SvaraRadera
  5. Ballerina är en favorit här också. I år ska jag dock flytta min, kanske skulle man passa på att sätta den tillsammans med något silvrigt? Det är uppenbarligen en fin färgkombo.
    Håll ut i vintern!

    SvaraRadera
  6. Ja, det är en söt näva Ballerinan! Silverarv har jag också haft, men tröttnade jag med. Den är ju bedårande söt när den blommar, men vilken rackare att sno in sig överallt, och nästan ta över andra växter...

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Javisst er hun fin. Så deilig å varme seg på dine sommerbilder etter en fredag med "Min vinterhage" som tema hos blommig fredag:)
    Riktig god helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar rabatt :D Funderar genast på var jag skulle kunna göra något liknande...svårt när man inte har någon tydlig tomtgräns mot skog och åkrar...:) Jag får väl sätta upp något staket ändå någonstans ;) Senaste året har allt fler nävor smugit sig in i min trädgård...det ska bli extra spännande att följa dem denna säsong när de förhoppningsvis har hunnit att etablera sig lite...

    Uj, vad jag längtar till våren och försommaren nu !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Väldigt fin rabatt och fina bilder. Det är svårt att få djup i rabattbilder tycker jag, men dina är super. Gillar också Ballerina men den är så låg att den ofta försvinner in under annat. Man måste nog sätta den främst och hålla undan annat.

    SvaraRadera
  10. Kjekt med litt sommerlige tilbakeblikk:)
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Också min favorit, jag har även satt den i en gravplantering. Den kan bli lite för vid men det går ju att åtgärda. Höjden är iaf lämplig. Ha en fortsatt fin helg/Monica

    SvaraRadera
  12. Så roligt med ett inlägg om den söta Ballerinan. Jag hade fått för mig att den var starkare i färgen och var därför tveksam till den. Men den är ju jättefin i färgen, en riktig sötnos. Hamnar på listan inför våren, ser ut som den passar som kantväxt vilket jag är i akut behov av.
    Hoppas att det är okej att jag sparar en av bilderna.
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Ja men den måste jag ju ha i min nya rabatt. Tack för rabattinspiration.
    Så fint hos dig.
    Skön söndag önskar jag dig.
    Annika

    SvaraRadera
  14. Lilla Ballerina står på min kanske-något-jag-vill-köpa-lista sedan en tid. Tycker den är underbart vacker med ådringen på kronbladen. Riktigt fin är hon ju tillsammans med silverarv. Kul att du valde att behålla silverarvet till slut. De är väldigt fina tillsammans.

    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa