fredag 22 januari 2016

Lavendelhäckar och glädjedans



Lurar under snön

Nu ligger lavendelhäcken på framsidan under ett tryggt lager med snö som skyddar från kylan. I våras grävde jag bort en bit av gräsmattan närmast häcken och den bredde ut sig ännu mer när den fick mer utrymme. I vår kanske den får rejält med gödsel också för att må riktigt bra.




Trots att den växer i norrläge så har den överlevt under många år och trivs. Kanske beror det på att den växer vid en mur mot gatan som kantväxt och att rötterna skyddas av muren.




Den här bilden har ni sett tidigare men då har det varit Blomman för dagen som har varit frontfigur. I bakgrunden breder lavendelhäcken ut sig.




Älskar nyansen på lavendeln och att ströva förbi och bara njuta av doften som strömmar mot en. Lavendeln frösår sig gärna hos mig så på våren går jag runt och gräver upp småplantor och flyttar runt till ställen jag vill ha dom.




Vid en av ingångarna till köksträdgården har jag planterat lavendel som jag dragit upp från frö. När man går in i köksträdgården frigörs massor med doft när fötterna drar genom plantorna.




En del plantor hamnar i zinkbaljor i köksträdgården och överlever i baljan år efter år.




Nu hoppas jag att lavendeln  som jag planterat framför växthuset och som skall få fler kompisar i vår kommer att växa till sig och bli precis som lavendelhäcken på framsidan.




Dansar mig till glädje

Jag brukar plocka lavendel och ha en bukett vid sängen som lugnar och gör att man sover bättre. Den här veckan hade jag behövt massor med lavendel att sticka ner näsan i för att fylla på lugn och rohormonet med råge.

Resan med den besvärliga människan som var utsänd att träna på fortsätter och jag övar och övar. Universum har verkligen gett mig en lektion i att välja att agera istället för att reagera. En positiv del i det är att jag rör mig mer eftersom jag måste få frustrationen ur kroppen. Ilska är en bra känsla att kanalisera och omvandla till energi att använda sig av. Så nu skall jag sätta på musik och städa mitt hemmakontor och dansa mig till glädje !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Sinto de cá o cheiro das lavandas!
    Lindo seu jardim!

    SvaraRadera
  2. Ett underbart inlägg! Tycker så mycket om lavendel men har inte haft nån lycka med varken köpeplantor eller frösådder trots bra läge i solig och väldränerad rabatt. Vet faktiskt inte vad som ska till. Vill också har stora plantor som frösår sig!!!

    Verkar ha missat nåt om nån besvärlig människa, men dans är både lycka, motion och hälsa, det är jag säker på. Börjar varje dag med att släppa loss.

    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  3. Lavendel Lavendel, jeg kunne ikke have have uden lavendel, det er hele fundamentet for min glæde og trivsel i haven De er så skønne og forskellige, nogle høje andre lave. Lange og korte aks, Selv duften er forskellig. Tror du må kunne dyrke flere forskellige sorter, også der højt mod nord. Lavendel er faktisk meget hårdfør, den skal bare ikke overvintre med rødderne i vand. -20 kan de alm L augustifolia godt klare.

    SvaraRadera
  4. Så fint du visar Isa! Lavendel är en underbar växt. Har försökt med lavendel uppe i Stadra i den ganska torra (trodde jag) rabatten utmed gaveln på huset. Men den klara det sig inte. Både den och backsippan försvann på några säsonger. Det visade sig nämligen att grundvattnet står otroligt högt på våren och att det antagligen var för mycket vinterfukt. Ibland misstar man sig på omständigheterna. Något som ser torrt ut på ytan kan vara fuktigt en bit ner.

    Jag njuter av dina bilder i stället.

    Ha en skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  5. Vilken fin lavendelhäck du har. Tänk om min också kommer bli lika fin:) Tack för härliga bilder.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder som vanligt. Du är en kreativ och duktig fotograf. Jag har haft tur med mina lavendel och har en lavendel-våg som väller in i min grusrabatt. Lavendel i grus passar fint tycker jag. Hoppas din häck lever länge än.

    SvaraRadera
  7. Underbara Lavendel!Älskar doften och dess utseende. Ska flytta mina småpratar till fler ställen i trädgården. Jag tror inte att man kan få för många av dem. Eller ?;)

    SvaraRadera
  8. Mmm, jag kan känna doften ända hit!!! Såå vackert det är med lavendel...

    SvaraRadera
  9. Underbart med lavendelhäckar! Jag kan nästan känna doften ända hit. Jag har också lavendel i skuggiga lägen här, och de trivs bra. De är inte så kinkiga som folk tror, bara de får stå väldränerat. Du har så fint kring ditt planteringsbord, det är en ren fröjd att se dina bilder!
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  10. Vad härligt att ha lavendel som frösår sig! Har nästan gett upp på min. Tar till mig tanken om att de trivs vid en mur - ska testa. Är det så att du även har ganska sandblandad jord? Hos mig finns det lite för mycket lera.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Gode tid, man blir ju smått salig när man ser dina bilder!
    Lavendel kan man absolut inte få för mycket av i sin trädgård.
    Ha en riktigt skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Riktiga drömbilder att njuta av! Som vanligt :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Din lavendel är helt sagolik. Såå vacker! Jag satte en häck lavendel förra året och hoppas att alla element är med mig.
    Besvärliga människor dyker emellanåt upp i ens liv och om det fungerar med dans så är ju det en perfekt lösning! Motion för både kropp och hjärna. :-)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  14. Älskar din trädgård och lavendel... Wow!!! Verkligen vackert! //Victoria

    SvaraRadera
  15. Tack för en otroliga bra bilder och visst längtar man efter lavendel , kan man får för mycket.

    SvaraRadera
  16. Underbara ljuvliga lavendel :D Älskar dem ! Tyvärr trivs de inte här i min lerjord dessutom är det en för kall zon...bara att bita ihop och glädjas åt dina underbara planteringar och lavendelfälten i Frankrike ! Jag får använda Stäppsalvia istället ;)

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa