tisdag 5 januari 2016

Räddad av ett minidrivhus

Kryddhinkar i växthuset i våras


Sått årets första fröer

Jag längtade efter att kunna skörda små krispiga gröna blad och färska kryddor så när november var som gråast och mörkret sänkte sig redan vid 15-tiden slant jag på knappen vid datorn och "råkade" beställda hem en minidrivbänk med belysning. Det blev liksom en "julklapp" till mig själv - en julklapp som skulle hejda den värsta trädgårdsabstinensen i januari.


HÄR kan du se bättre bilder på minidrivbänken

Nu står den där

I går skruvade jag ihop den och sådde årets första fröer av storbladig persilja, smakrik basilika och illgröna spenatblad. I den fjärde såbaljan klämde jag ner ärtor så jag kan skörda vackra ärtskott. Julinstallationen fick vackert flytta och lämna plats för minidrivbänken istället på brickbordet i kökshörnan. Tanken är att kunna skörda undan för undan och så nytt. Nu finns det ju så stort utbud av Micro Leaf som små grönkåls- och gurkörtsblad.




Ärtskott gror rekordsnabbt och är både vackert och gott. Perfekt på smörgås, över en sallad eller som läcker dekoration på toppen av en maträtt.




Den italienska basilikan med fröer från Franchi är en jättefavorit hos mig. Bara att dra med handen genom bladen och känna doften är lycka ! Fröpåsarna är gigantiska och räcker hur länge som helst.




Värsta trädgårdsabstinensen har lindrats

Hoppas också komma igång med att bredså sommarblommor i dom små såbaljorna till minidrivbänken tidigare än vad jag annars skulle ha gjort utan bänken. Och att plantorna blir kraftigare och mindre. Japp - jag tror bestämt att den värsta trädgårdsabstinensen har lindrats nu när jag har sådderna att pyssla med och följa varje dag - det blir en spännande början på året !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Mmm vad gott det ser ut! Ja, det duger inte att bara ställa i fönstret - det är det där ljuset som ska till. Det var ett bra inköp!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Verkligen en liten smidig drivbänk. Den skulle ju faktiskt kunna få plats var som helst :) Låter underbart med grönskan du har på gång!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilken dröm, ett odlingsställe för bladväxter i januari, bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Mums, säger jag som har lite abstinens efter färskgrönt. Jo, jag vet att det finns i affären, men...
    Vackert med spirande grönska.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Det ska böjas i tid det som............................................

    SvaraRadera
  6. Så härligt att börja redan! Det ser jättefint ut och så nyttigt, nästan så jag måste göra likadant ;)

    SvaraRadera
  7. Bra idé. Det där ska jag fundera på till nästa år. Kommande säsong blir det inget, men kanske nästa år.
    Lycka till med dina sådder!

    SvaraRadera
  8. Åh, vilken bra och inspirerande idé! Härligt att kunna så och skörda under den mörka tiden...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  9. Det är härligt att ha grönt ätbart inne också på vintern. I huset hade jag det men här i lägenheten har jag så lite plats . Jag kan faktiskt sakna det ibland.
    Smaklig spis av dina gröna växter
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Näääe....nu blev just min såabstinens värre :D Nåja,ska väl plocka bort julen först och göra klart min sålista,och mitt frökartotek och...jaja...var sak har sin tid !
    "Råkade slinta på knappen" Skrattade jag varmt och länge åt ;) Nya möjligheter öppnar sig !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Hej o God Fortsättning! Jag tycker att jag riktigt känner dofterna och det doftar ljuvligt!
    Häärligt, måste bli bättre på sådd jag också, sen gäller det ju att man har bra ställen att göra det på, som hos dig! ;)

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  12. Vill också börja odla och så fröer nu :)) Kliar i fingrarna känner jag ;) Fin mini-drivbänk! Trevlig helg! //Victoria

    SvaraRadera
  13. Spännande att du redan har börjat! =)
    Älskar verkligen din första bild...så mycket vårkänsla!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  14. Jag är fullkomligt urusel på det där med fröer och försådd, men blir himla inspirerad när jag läser ditt inlägg. Tänk om 2016 skulle kunna bli året då jag får tummarna ur...
    Tack för din go'a kommentar angående Instagram och bloggande. Härligt att du finns kvar i "Blogglandia", Isa!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa