torsdag 28 januari 2016

Den älskade stäppsalvian



Återkommer till ofta

Stäppsalvia är en växt som jag gärna återkommer till i mina inlägg - tycker den är så otroligt användbar och lyser upp vilken rabatt som helst. Ett socialt geni kallade jag den i ett inlägg - den blir kompis med alla. Här samsas den med daggkåpa, nävor och kransveronica i perennarabatten.




På håll framträder den ännu mer - allra helst om den är omgiven av daggkåpor eller gråbladiga växter som ulleternell.




Spretiga och höga

Ett år drog jag upp egna plantor som blommade redan första sommaren. Fast året efter blev de väldigt höga och spretiga. Dom har nu flyttat runt och jag tror att jag planterade dom i landet runt huset i höstas - det blir en överraskning till våren var dom dyker upp. De på bilden är planterade 2009 när rabatten blev klar efter långa staketet och dom kommer garanterat att få behålla sina platser.




Stäppsalvia i grupper tillsammans med rosor kan ju få vem som helst i extas. Bild tagen hos Trädgårdsföreningen i Göteborg. Ursäkta dålig bildkvalité!





Det går ju inte att göra ett inlägg om stäppsalvia och inte ta med Leilas fantastiska rabatt på Österlen. Så välkomponerad att man får rysningar.




5-9 st av varje sort har hon planterat i böljande sjok som behagligt lutar sig mot varandra.




Förutom stäppsalvia i olika nyanser rymde rabatten även kärleksört, japansk malört, stenkyndel, lammöron och olika sorters gräs.




Finns mer att se

Vill du se fler inlägg från den här fantastiska trädgården som nu är såld och inte öppen för allmänheten så kan du se mer via länkarna :

http://isastradgard.blogspot.se/2012/07/inspiration-fran-jansro.html

http://isastradgard.blogspot.se/2013/10/aterbesok-hos-leilas-jansro.html

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Helt underbart och fantastiskt! Ljuvliga bilder både ifrån din trädgård och Österlen!
    Trevlig helg
    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. WOW WOW WOW säger jag bara!
    Jag älskar stäppsalvia! Och i stora grupper eller i upprepade grupper så gör de vilken rabatt som helst till något helt annat! Mäktiga!
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Min favorit :D Stäppsalvian...man kan inte få för många eller för mycket av denna underbar och tåliga växt ! Vem skulle inte vilja ha sådana planteringar ? Såg dem i ett nummer av AoT och kunde inte sluta titta på hennes planteringar ! WOW ! Inspirerande och ändlöst vackert....tycker jag i alla fall !
    Trevlig Helg Isa !

    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Jag är så glad att jag satte mer stäppsalvia i höstas, och håller tummarna för att den har överlevt vintern. Man blir ju såå inspirerad av dina bilder! Skillinge mölla var jag förbi i somras eftersom jag är bekant med köparna, men den var inte i samma skick som dina bilder tyvärr - svårt när en trädgård blir fritidsvistelse i stället för permanenthus... Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Fina bilder (som vanligt) med härlig känsla. Gillar också stäppsalvia men den blir inte särskilt långvarig hos mig. Den är ju lite känd för det. Väldränerat, gärna sluttande mark och full sol verkar vara det som gäller, men inte ens det är en säker plats här. Men fin är den. Läser att du haft den länge, så det är bara att gratulera till det.

    SvaraRadera
  6. Det var längesedan den fanns i trädgården. Dags att ändra på det nu. Smittas av dina fina bilder.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Tack för ett superinspirerande inlägg.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa