onsdag 13 januari 2016

Kompisar som trivs ihop



Fint budskap

Har ni sett den där mysiga reklamen på TV där två bävrar ( tror jag det är) ligger och håller tass eller girafferna som kelar på hög höjd. Jag blir lika glad varje gång jag ser reklamsnuttarna och hjärtat blir lite extra varmt. Vad dom gör reklam för har jag glömt men det fina budskapet har bitit sig fast.

Det får mig att tänka på kompisar i trädgården  - kompisar som kan se så olika ut men som ändå gillar varandra - som solhattarna som gärna visar upp sig genom hjärtat i perennarabatten.




Solhatten har ju andra kompisar också. Ibland är dom många som trängs på hatten och ibland några få som fladdrar omkring men att dom är kompisar syns tydligt.




Ibland kan två helt olika kompisar finna varandra som vit hänglobelia och gräddvit Vanillatagetes.




Stäppsalvian är ett socialt geni som har kompisar överallt - alla trivs i hens sällskap.




Man kan vara kompis avsett om man är liten eller stor, kort eller lång, färgad eller vit.




Daggkåpan är ungefär som stäppsalvian även om den kan bli lite övermodig ibland och tar över utrymmet utan att bry sig om sina kompisar.  Vänskapen mår bra av lite avstånd även om det är svårt när daggkåpan tränger sig på utan att be om lov.




Ibland är det skönt att ha mött sin själsfrände som är en spegling av en själv.




Utsänd att träna på

Och när en ängel stiger ner på jorden så väljer hon att bli bästis med de doftande rosorna.

En ängels tålamod behövde jag idag när jag fick en extra besvärlig människa att träna på. Då är det bra med yogaandning så man kan behålla lugnet. Jag försökte i minnet påminna mig hur Kaj Pollack brukar förhålla sig till just besvärliga människor. Att man skall vara tacksam att dom kommer i ens väg så man får tillfälle att träna på dom tror jag det var. Så nu kör jag det som ett mantra - fast när det besvärliga pågår är det svårt att vara tacksam. Jag får nog tillfälle att träna ännu mer nästa vecka är jag rädd. Då är det skönt med kompisar som finns där!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg!
    För ett antal år sedan var jag och lyssnade på Kaj Pollack och det var verkligen en upplevelse. Just det du skriver om att träna på besvärliga människor som kommer i ens väg känner jag igen. Han sa så mycket kloka saker så jag tror bestämt att jag ska plocka fram boken jag köpte och läsa den igen för att påminna mig.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Vedere queste immagini mi ha fatto già venire voglia di primavera! Bellissimo il giardino e bellissima l'aiuola con le Salvia! Un'opera d'arte :)

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  3. Tack, tusen tack för fröpåsen, jag är så oerhört tacksam. Jag ska visa dig hur det blev när de kommit i jord. Just nu är det inte planteringstid här i Jämtland, snön ligger vit och det är ca -20 grader, kallt och helt underbart. jag faktiskt älskar det här kalla och soliga, gå långpromenader när det knarrar under fötterna.
    Varma kläder är ett måste så klart.

    Tack igen =) Monica

    SvaraRadera
  4. Det låter väldigt klokt att ha det som mantra. Fast som du säger det är svårt just i stunden. Fina kompisar du bjuder på. Soligt ljust och varmt om skönt.
    Annat än vad det är ute just nu.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg! Fin inspiration med växtkombinationer och så söta minifågelholkar du har!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Ja, dom där bävrarna är för söta:)) vad reklamen gällde minns inte jag heller. Jätte fint med vanilj tagetes och lobelia. Det ska jag nog prova i år.
    Stäppsalvia satte jag i mur rabatten i somras, ska bli spännande att se hur det blir.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint inlägg, stäppsalvia skriver jag upp på min lista för våren. Så vackra inspirerande bilder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Instämmer, vilket härligt inlägg om vänskap.
    Särskilt gillar jag bilden med fågelholkarna, så himla sött/Hälsningar Eva-Lotta

    SvaraRadera
  9. Härligt inlägg och härliga kompisar! Det är bland det bästa med trädgård, när nya konstellationer uppstår - både bland växterna och bland oss människor! Även om konstellationerna bland människor förstås inte alltid blir så lyckade...:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  10. Vilket underbart inlägg! Jag blir så glad över dina reflektioner. Och vi tränar oss hela tiden, vi människor. Ibland extra mycket och då är det bra att ha en ängel på sin axel.

    Ha det gott min vän.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder på kompisar ! :D Blir glad hela jag :D

    Älskar Stäppsalvian ...min främsta favorit ;) Passar ihop med allt, stadig och rakryggad och behöver inget stöd...att den dessutom har vackra fröställningar gör inte saken sämre ! Det ska bli kul att se hur min "häck" med egna sådda ifrån förra året blir i år. Jag blev ju överraskad över att de blommade år ett så...

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Härligt inlägg som påminde mig om Kajs bok som står här i hyllan. Ska ta fram den igen och påminna mig om bland annat det mantrat som du nämner.. Jag är inne i en period som jag får öva på detta allt för ofta just nu, känns det som...
    Jag gillar dina fina trädgårdskompisar. Fina kombinationer som får mig att längta än mer till våren. Tack :)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  13. Det har man sett att vissa växter är mera för varandra än andra.
    Du beskriver det på ett riktigt sött sätt.
    Så fin din trädgård är. När man ser dina foton så blir det lätt att drömma sig till sommaren.
    Hoppas du får en trevlig helg

    SvaraRadera
  14. Har Googlat lite och. . . . det är uttrar som gör reklam för "Mötesplatsen"!!!

    Dessa ursöta djur håller varandra i tassen för att inte flyta ifrån varandra när de sover på vattnet!!!
    Man smälter faktiskt lite varje gång man ser den reklamen!!!

    Ha en fin helg trots den BISTRA kylan!!

    Varm Kram/Syrran

    SvaraRadera
  15. Så fina kompisbilder! Din rabatt med stäppsalvia är ju heelt fantastisk!!

    SvaraRadera
  16. Härligt med kompisar :) Så vacker bilden med stäppsalvia är. Vilken harmoni! Trevlig helg! Hälsningar Victoria

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa