måndag 20 februari 2012

Vad vore perennarabatten utan sina solhattar ?!


Favoriten Solhatten !

Om jag fick lov att välja bara en favoritblomma av alla i Perennarabatten ... då måste det bli solhatten !!

Den är så blomvillig, tålig och stadig och förökar sig gärna om den trivs!


Jag skickade efter 3 små plantor från Odla.nu för kanske 5-6  år sedan och planterade i landet runt huset. När vi sedan grävde den långa rabatten vid staketet hade den förökat sig kraftigt och det vara bara att gräva upp och flytta dit man ville ha plantorna.


Efter 3 år i på den nya växtplatsen har den vuxit upp i stora ruggar och små plantor kommer ideligen ... kanske för att jag låter allt stå på hösten och det faller ner blomskott från de torkade knopparna som rotar sig och bildar nya plantor !


Älskar utseendet på solhatten ... den toppiga taggiga toppen som byter utseende och växer till sig lite hela tiden och har en skimrande färgnyans mot de rosa kronbladen!



Sen är det ju fler som älskar den här hatten ... och det är så underbart när fjärilarna fladdrar över landet och landar på på blommorna.

I höstas satt jag vid datorn med uppsikt över solhattarna när en liten blåmes först satt sig i den rostiga pergolan i landet och sedan vigt slängde sig över en solhatt och svingade sig UNDER den för att leta efter något att äta ! Fascinerande !!



Tänk att 3 små plantor kunde bli så många !! Fast jag flyttat så många till perennarabatten är det fortfarande lika många kvar i det gamla landet ... det blir till att flytta till ytterligare ett ställe i rabatten .. upprepning av samma växt är ju bara bra för harmonin !!

Längtan är stor nu och nästan oöverstiglig efter att få komma ut och börja i rabatterna !!
SCHAS vinter ....  nu vill vi ha VÅR !!

Kram/Isa

23 kommentarer:

  1. Ja, visst är längtan stor nu. Den här tiden blir det nog som mest bläddrat i böckerna, det lindrar kliet i trädgårdsfingrarna :)

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka bilder!! Vilken lyx med så mycket solhattar, en härlig perenn. Jag har försökt att låta dem vara på hösten för att de ska fröa av sig..men inte går det så bra. De trivs verkligen hos dig i din fina trädgård.
    Ha det bra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder! Som vanligt när de kommer från din långa perennrabatt. ;-) Jag köpte en rosa solhatt hösten 2010. Den blommade bra 2011 och jag hoppas att den sprider sig lika bra som hos dig för jag håller med dig, det är helt underbara blommor. (För säkerhets skull har jag köpt frön till två olika solhattar ifall de jag har inte vill sprida sig) ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är de härliga! Älskar dem! Underbara bilder du visar, man blir så glad när favoritblommorna förökar sig av liv och lust. Fjärilsmagnet är den också. Kanske är det 'Magnus' du köpte? jag tror den är en av de tåligaste och bästa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Åååååh, vad de är fina! Jag har bara vita hittills, men de ska få sällskap av rosa i sommar. :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  6. Men vilken underbar rabatt! En sån vill jag ha!!!

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar rabatt och så fint med det vita staketet som bakgrund. Mysigt med gammal korg och stol utplacerade bland blommorna :-)
    Jag älskar också solhattar men hos mig trivs de tyvärr inte lika bra som hos dig...
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  8. Uh ja de solhatte, er ikke til at leve uden:) Anne Gine

    SvaraRadera
  9. Visst är det underbart med solhattar. Jag köpte en 'Magnus' för några år sedan som också förökar sig villigt. Dessförinnan frösådde jag 'Green Wizard' som jag har fått upp några plantor av och i år gör nya försök med sådd av egna frön. Bland fröpåsarna finns det en vit solhatt som så småningom ska sås.
    Superfina bilder du bjuder på!
    Ha det fint.

    /Anna

    SvaraRadera
  10. Här har du en till som är förtjust i solhattar. Jag har en del av sorten "Magnus" och vill skaffa några vita i år. Fjärilarna älskar verkligen dem också. Får ytterligare trädgårdslängtan när jag ser dina bilder.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  11. Jag håller fullständigt med, dom är så vackra! Vad fint du har det//Ulrika

    SvaraRadera
  12. Instämmer till fullo och är imponerad hur tre plantor kan producera sig och fylla rabatter så. Jättevackert!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  13. Så underbara bilder! Jag är också en älskare av solhatten men mina är inte lika snälla som dina. Jag har aldrig fått några nya plantor utan fått så nya att plantera ut. Nu har jag vita på gång... om dom nu kommer, sådden har stått ute i växthuset under vintern.

    Tack för din gulliga kommentar om boken, det värmer!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  14. Solhatten är verkligen en mycket tacksam blomma där den trivs.Har vita och röda.Sen har jag sått dubbeldeckaren som planteras ut i vår.MVH

    SvaraRadera
  15. Har än så länge bara en planta, men väntar så jag också kan dela och få ett helt fång med hattar!/LIla-Christina

    SvaraRadera
  16. Snälla du, kan du komma hit och tala om för mina solhattar att de ska växa. De förstår visst inte vad jag säger eftersom de bara står och stampar, rentav tynar.

    SvaraRadera
  17. Smukke billeder.
    Jeg har flere forskellige Solhatte i haven.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  18. Alltså vilka vackra bilder!!!!
    Ja, nu längtar man verkligen.....
    Kramisar
    Sofia

    SvaraRadera
  19. Vad fina bilder och vilka exemplar du har. Mina står i en upphöjd murrabatt och förökar sig inte. kanske är det för torrt och varmt. Nu tror jag bestämt jag ska flytta den, hade tre från början och har provat vit också- död. Kram och tack för inspirationen. / Pia

    SvaraRadera
  20. Tittade just på en av dina filmer, vad bedårande fint du har. Vilken rabatt där längs planket. Ja nu fick jag något att tänka på. Tack igen. Kram Pia

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Å vilka härliga bilder! Svårt att tro att det varit och åter kan bli så igen. Här på västkusten var det snöstorm igår kväll, men solen har tagit över makten och lyser just nu.
    Tack för dina inspirerande bilder på solhatt. Måste också ha fler!
    Må gott!
    Pia

    SvaraRadera
  22. Solhattarna är mina favoriter....helt klart! Jag har några olika, men alla har inte växt till sig än som "Magnus" har. Underbart också att fjärilarna gillar dem:)//Helen

    SvaraRadera
  23. Är det Magnus du har? Vi blir ju så förundrade över det du beskriver, så man funderar en hel del över detta.
    Glad vår!
    Pia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa