torsdag 9 februari 2012

Pärlhyacinterna i köket glädjer en och pellisarna är ivriga nu !


Tur att det finns små vårlökar !

Åhh så härligt det är att komma ut i köket varje morgon och mötas av de fina vita pärhyacinterna som blommor lite mer och lite mer för varje dag i det lilla växthuset !




Fröerna får vänta lite till !

Jag har inte kommit igång med att så fröer än utan väntar till i mars när ljuset kommer på allvar och det går att nyttja det riktiga växthuset ... orkar inte riktigt med tidig sådd med allt vad det innebär ... även om man är riktigt sugen på att komma igång när man läser på bloggar som visar de livskraftiga groddarna som kommit upp !




Pellisarna är ivriga nu !

Tills dess glädjs jag åt att vårlökarna blommar i köket och att en del pellisar har fått komma in i köksfönstret från vinterförvaringen i förrådet. De övriga står och stampar och är ivriga och vill också komma in och börja växa !

Planterade om alla redan i höstas eftersom en del var sticklingar som kommit en bit på väg och andra hade varit samplanterade med andra växter och behövde komma i ny kruka. I förrådet står dom ljust och svalt i ett fönster och det verkar som om dom ägnat tiden där ute åt rotbildning ! Ca 1gång/vecka har dom fått lite vattning.

Sticklingarnas (som inte längre är några sticklingar) rötter sticker redan ut lite genom hålet i krukan ! Inte klipper jag ner dom heller ... bara ansar lite, lite ... tror det blir bra ändå ... i naturen är det ju ingen som klipper dom ! Det kommer massor med nya små skott nertill till min stora glädje ! I köket har vi inga element så det är perfekt för dom på fönsterbrädan.

Undrar bara VAR jag skall göra av dom
andra 15 pelargonkrukorna ? 

Ha det så gott !
Kram/isa

9 kommentarer:

  1. Vad fina dina pelargoner ser ut! Sådär fina är inte mina nere i källaren kan jag säga... :-( Mina ska få flytta upp nästa vecka tänkte jag. Det ska bli spännande att se hur de klarar sig. Det är första gången jag testar att vinterförvara dem, annars har de alltid stått på fönsterbänken i vardagsrummet hela vintern. Jag undrar också var jag ska ha alla krukorna. Framför allt eftersom jag har en sambo som hatar pelargoner (de luktar äckliga!) så jag får inte ha dem i köket, vardagsrummet eller sovrummet... Men det är nästa veckas problem. ;-) Lycka till med dina! Du får väl hänga några i taket framför köksfönstret! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag gläds också åt mina blommande vårlökar i sin clementinlåda på köksbordet ;). Ångrar lite, men bara ytterst lite, mitt fröfrossande i januari, för nu börjar det bli lite väl tydligt att ljuset inte riktigt räcker till, och förresten plats... vardagsrummsborden står proppade vid fönstret, hela köksbänken är full... värmaren i växthuset funkar nu, men hmm - vi måste täta lite här och var! Men, men allt löser sig - det vill jag ju gärna tro.
    Tack snälla du för kommentaren på mitt senaste inlägg. Blir alldeles tårögd. Ha det gott! //Marie

    SvaraRadera
  3. men såå härliga dina perlagoner ser ut. Mina ser tvärdöa ut men så har de stått i en mörk matkällare och bara fått vatten ett par ggr under vintern ;).
    Däremot njuter jag av lika vackra vita pärlor i köket som du har.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka, snart helg...så skönt :).
    Börjar längta så smått efter dina fina trädgårdsbilder, är inte det lite knasigt såå säg!!??
    Kramar Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Fniss, samma problem här med plats till alla pellisarna:)

    Tack sötaste för fina orden hos mig idag, jag blev så glad. Och så klart skulle jag bli fullkomligt överlycklig om du kom och hälsade på hos mig i sommar:) Och javisst, det är rosenbönor

    Kram, kram

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder!
    Känner verkligen igen det där med att inte få plats med alla pelargoner!!! Ja, och sedan alla frösådder ( som jag för övrigt inte heller kommit igång med ).
    Det brukar verkligen bli knökafullt i alla fönster lite längre fram ......
    Kul att höra att man inte är ensam om det.
    Ha det bra!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga pärlhyacinter du har i köket, visst blir man glad, precis vad man behöver på morgonen (:D Jag måste snart se om mina pellisar, jag brukar bli alldeles för sen. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vad vackert du gjort i det lilla växthuset! Blir full i skratt när jag läser om pelargonerna som inte får plats, samma problem varje år men på nåt vis så ordnar det sig ändå!Dom verkar väldigt välmående pellisarna! Ulrika

    SvaraRadera
  8. skønne perlehyacinter, de er så skønne i hvid og blå. Jeg har i 2011 lagt løg af rosa perlehyacinter, og er spændt på hvordan de kommer til at se ud:) Anne Gine

    SvaraRadera
  9. växthuet är jätte fint,jag ska till Ikea i morron skulle gärna vilja ha ett lika dant men vet inte var jag ska få plats med det
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa