söndag 12 februari 2012

Ljuvligt att få kliva in i tystnaden igen !


Äntligen går det att komma in i växthuset igen !

Idag var det en riktigt solig dag som värmde upp lite i växthuset och den lilla snön som kom under natten rutschade av taket i takt med att solen strålade på växthustaket !  Här inne är det fortfarande jul och det får bli lite mer värme innan jag städar ur den.

Det var så skönt att få känna på tystnaden därinne ... det är nog den jag saknat mest ... tystnaden och stillheten ! Den där tystnaden man minns från farmors kök när man var liten och bara klockan tickade ... tick tack tick tack.

Inne i huset har man så många maskiner som låter fast man inte tänker på det ... frys, kyl, diskmaskin, värmepannan osv. Här ute finns det inga såna ljud och växthuset stänger effektivt ute andra ev. ljud från omgivningen.

Här är det tyst, rofyllt och stilla !


Undrar vem som lämnat så här efter sig ?

Snickarbänken är belamrad med klippt enris som om någon hållt på med pynt och sedan bara lämnat allt ... undrar vem det kan vara ? Småfolket kanske ?

Tänk att det är ganska precis två månader sedan jag var inne i växthuset senast ... sedan frös det till och öppnar upp först nu när våren så smått börjar visa tecken på att den kommer nog i år också !




Julrosorna har djupdykt av kylan men det finns små knoppar där nere i jorden så kanske finns det hopp även för julrosen att kunna få möta våren !


Likadant här ... små livskraftiga knoppar kurar där nere och bara väntar på rätt tillfälle att sträcka sig mot värmen och ljuset !


I lä var solen riktigt varm och det var så underbart att få känna solljuset i ögonen och bara njuta av att ÄNTLIGEN .... kommer en liten föraning om våren!! LYCKA!!

Hoppas du också haft en skön och solig dag idag !
Ha det så gott under veckan !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Just det där lugnet och tystnaden kan jag längta efter.
    Ha en trevlig söndagskväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hela ditt inlägg ger hopp om en ny vår /sommar. Det låter så härligt och mysigt...och vad fint du har det. Kram

    SvaraRadera
  3. Å det verkar vara så mysigt med ett växthus,jag vill HA
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  4. Å så ljuvligt det låter när du beskriver! Härlig känsla! Så skönt att du kan vara där och fixa och dona nu framöver.
    Önskar dig en skön vecka.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Jisses vilket underbart ställe, helt otroligt....där skulle jag trivas som fisken i vattnet:) /Helen

    SvaraRadera
  6. Jag tog mig in i vårt också idag för första gångenn på länge, men...det är inte lika välstädat och ordningstält som ditt:/
    Fast skönt ändå att vara där ett tag.

    SvaraRadera
  7. Ja, visst har det varit en helt underbar och solig dag!
    Jag var också ute en sväng och kikade in i växthuset, och kan du tänka dig att där hade det också varit någon och skräpat ner !!!
    Gamla kransar och granris mm mm....
    Jag tycker att ditt växthus är alldeles underbart, även på vintern!
    Kram på dig och ha en bra vecka,
    Sofia

    SvaraRadera
  8. Som jag känner igen mig ;). Lyckan är stor bara man får vara där inne och känna på lugnet och stämningen...höra fåglarna kvittra svagt där utanför, vinden som susar. Åh, vad vi har mycket att se fram emot! Ha en riktigt bra vecka, bloggvännen :). Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Härligt att se jag hör lugnet...
    Skönt att se att andra också lämnar efter sig. Här är det lite väl mycket av sådant.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  10. Ditt fina växthus är så grant så man blir tårögd!
    Hade jag haft ett sånt hade jag dragit på mig alla långkalsonger och varma kläder jag har och flyttat in permanent. =)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Tystnaden och lugnet du skriver om - det känner jag när jag är i mitt torp.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Tystnad är något jag längtar efter ofta. Tyvärr är det inte alls tyst i min trädgård då man hör trafiksurr ganska tydligt. Men i växthuset infinner sig den där tystnaden på något magiskt sätt. Antagligen är det inte helt tyst i växthuset, men jag hör inget i varje fall. Jag förstår vad du menar :-))))

    Stooooort grattis till att du ska få vara med i Claus växthusbok. Men jag är inte ett dugg förvånad. När jag såg hans inlägg om den nya boken tänkte jag direkt på dig och ditt växthus :-)))))) Kul!!!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa