torsdag 16 februari 2012

En "levande" Jesus !


Jesus både tittar och blundar !

Igår var jag och min vän historikern på en intensiv loppisrunda .. tror vi både hade ett uppdämt behov efter lite loppisskatter !  Var helt slut hela kvällen efter den rundan och låg mest som en hög i soffan ... bilder från den utflykten kommer i nästa inlägg !

Jesustavlan hittade jag på en loppis på Österlen. Den satt i en nisch som jag gick förbi och jag fick lov att tvärstanna ... ni vet vissa saker bara "talar" till en ! Den här tavlan var en sån sak .. dessutom blundade Jesus första gången jag gick förbi och andra gången TITTADE han på mig ! Det var nästan lite läskigt !

I alla fall kunde jag inte lämna loppisen utan tavlan ... sen har den stått på golvet bakom kökssoffan ett tag för jag tyckte den var så läskig när han både tittar och blundar och är så LEVANDE ! Skrämmande och fascinerande på en och samma gång !


Teckningen är otroligt skickligt gjord och man kan se törnkronan och blodet som rinner i pannan dessutom har han ett starkt ljus som lyser runt hjässan. Undrar vad tecknaren ville säga med tavlan ... att Jesus både är död och levande ?!

Nu har tavlan fått komma fram bakom soffan och upp på väggen så nu tycker jag inte att den är lika läskig längre !


Kan du se att han både blundar och tittar ? Det kanske inte framgår lika starkt på bilderna som i verkligheten ! Någon som upplevt något liknande ? Kanske det finns något speciellt namn på den här sortens sätt att måla eller teckna !


Tack för alla hälsningar på Alla Hjärtans Dag !! Ni är så himla goa !!

Kram/Isa


11 kommentarer:

  1. Jag förstår att du tvärnitade när du såg tavlan för första gången. Den har något i sig som suger blicken till sig... Och jo, det där med att bilden kan blunda och titta går igenom även på bild. Verkligen en speciell bild!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nämen har jag blitt tokig tänker jag för jag ser då bara att han tittar...
    men så vinklar jag datan lite o du då ser jag!
    Han blundar o nu kan se både och..
    Läskit!
    Den är fin o fascinerande :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Men.... lite läskigt!! Sitter man och stirrar på honom så funkar det ju!! Ha Ha

    Den var annorlunda :-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst ser jag det. Otroligt bra gjort!
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  5. Jag håller med, han är läskig! Annar brukar jag gilla avbildningar av Jesus, men jag tycker bilden är obehgalig. På mig tittar han bara dessutom.
    Jag har upplevt något liknande med både foton och tavlor. Att de följer en med blicken eller att ansiktsuttrycket ändras liite. Creepy!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  6. Hur jag än tittar är han mer levande än död ända tills jag fokuserar på det som då är ögonfransar. Så märkligt. Men jag gillar tavlor som talar till mig. Det är precis som med trädgården eller vad som helst. Vi behöver snackisarna helt enkelt, något som får oss att stanna upp och tänka till.

    SvaraRadera
  7. Häftigt! Såg bara att han blundade, men när man vinklar om datorn, så tittar han. Coolt!!!

    SvaraRadera
  8. Kære Isa,

    jeg har også dette besynderlige billede af Jesus. Det er også fundet på et loppemarked. Jeg har det præcis ligesom du. Fandt det både frastødende og tiltrækkende, uhyggeligt og hyggeligt på samme tid. Jesus virker fuldstændig levende på billedet, når han følger een med øjene.......men også når øjnene er lukkede.

    Har heller aldrig set denne besynderlige teknik før.

    De kærligste hilsner

    SvaraRadera
  9. Det känns nästan lite läskigt .. att det finns fler målningar i omlopp med samma motiv som också ger samma känsla .. dessutom på loppis !!

    Tack Tant Grön för din kommentar .. det hade varit kul att få se din målning ... kan du inte ta ett foto och maila mig ?!

    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. Bilden är känd och i omlopp, men det förringar ju inte känslan man får när man tittar på den. Och snart är vi i fastan. Askonsdag nästa vecka om jag inte minns fel...

    SvaraRadera
  11. Hejsan i vackra Sverige:o)

    Isa, jeg vil meget gerne tage et billede af mit Jesus-maleri og sende det til dig. Vil gøre det imorgen i dagslys.

    Hvis du på noget tidspunkt opsnapper noget information om denne sjældne teknik og historien bag Jesus-billedet, vil jeg meget gerne høre det. Hvis det lykkes mig at finde ud af noget, skal jeg nok maile til dig og berette, ok? Gad vide, hvem der i sin tid malede originalen.

    Ha det bra i vort dejlige broderland.

    Knus

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa