torsdag 2 februari 2012

Uppsnyggning av den gamla snickarbänken !


Visst är vi fulla av planer
och drömmar nu inför säsongen som väntar ?! 

Själv funderar jag just nu över den gamla snickarbänken som är planterings- och pysselbord nere i växthuset. Just den sidan av växthuset är ett hörn som jag inte så ofta fotar .. förmodligen för att jag inte är riktigt nöjd med inredningen! Har liksom inte fått till DET !

Därför hittade jag heller inte så många bilder på bänken ... på bilden har det varit pyssel med decoupage .... och det är just decoupage jag tänkte använda på gamla handdukar (återbruk är så himla bra! ) och sy ett draperi för hyllorna i bänken så man döljer alla "fula" jordpåsar och annat som man måste ha och använder.



Herbs & Flowers passar väl bra ?!



Rostiga järnkonsoller - var hittar man dom ?

Just det här motivet med kryddor och lavendel är ett favoritmotiv och som tur är har jag några servetter kvar som jag kan använda. Ovanför bänken mot en spröjsrad vill jag sätta upp hyllor för alla små terrrakottakrukor ... tror det blir mysigare och rätt känsla om dom kommer upp lite och får lite sällskap av loppisfynd. Har sparat gamla grå bräder från sandlådan som låg där växthuset ligger nu ... så dom får en plats även i det nya och återbrukas !

Har letat efter snirkliga gärna lite patinerade och rostiga järnkonsoller men inte hittat några som passar ... är det någon som har tips ?



Rätt sak på rätt plats tar tid !

Det tog många år av drömmeri innan växthusdrömmen blev sann .... och det får ta tid att låta inredningen och resten växa fram också. En liten bit i taget kommer rätt saker på rätt plats ! Att det blir rätt känsla är viktigt ... och den kan ta tid att hitta ... det blir många loppisbesök och Blocketresor innan huset känns klart !

Funderade efter att ha sett Peter Englanders pelargonvägg i Apotekarns Trädgård i Simrishamn om jag skall "klä" den murade väggen med hängande pelargoner !? Det kanske bara stannar vid en tanke ...  en hylla med grånade återbrukade bräder med gamla konsoller blir det garanterat i alla fall på den väggen också ... full med pelargoner !


Chocken börjar lägga sig !

Har varit i lite chock de senaste dagarna efter att ha läst Claus Dalbys kommentar  i förra inlägget ! Satt länge och bara stirrade med tappad haka och tänkte .. jag drömmer ... det här händer inte !

Claus vill fota MITT växthus till sin kommande bok ... bland många andra växthus i hela Skandinavien. Än så länge är det bara en förfrågan ... vi får se vad som händer i sommar ! Det är i alla fall väldigt roligt  !!

Ha det så gott alla bloggvänner och dröm vidare ... nu har vi i alla fall lagt januari bakom oss och går in i en kort månad med längre dagar ... så våren är inte såå långt borta ändå !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Men åhh så roligt!! Klart att Claus ska fota DITT växthus - det är ju underbart! Ditt växthus har blivit en av förebilderna när jag tänker mig hur mitt eget ska få växa fram framöver. Jag håller verkligen, verkligen tummarna :D. Tack för din gulliga kommentar hos mig idag, det värmer. Kram Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Jag tycker din hörna är väldigt fin redan. Inspirerande att göra om sin egen lilla odlingshörna som just nu ligger i en mörk kall källare. ;-)
    Och jag gillar dina decoupage-alster. Jag har provat en gång själv, men misslyckades totalt. Jag blir lite sugen på att prova igen när jag ser ditt inlägg. :-)
    Lycka till med fotograferingen av växthuset föresten. Det låter väldigt spännande!

    SvaraRadera
  3. Tänk så roligt det skulle vara för dig om Claus kommer och fotar ditt växthus.Jag kan mycket väl förstå varför han valt just det.Det är ju så vackert.Hoppas det blir av.Kram

    SvaraRadera
  4. Nämen ääääntligen!!
    Jag har inte kunnat kommentera hos dig på flera flera veckor...men nu har du ändrat till popup fönster...tooooppen!!

    Det pirrar o rycker i grävararmarna nu...;)
    Man vill ha vår så man kan sätta igång.. Jag njuter av alla dina vackra bilder...Jag tycker din snickarbänk är underbar!! Den andas kreativitet och det syns att den används och inte bara är ett stylat blickfång.

    Grattis till att du kasnke blir med i hans nya bok...oj så spännande!! Jag fick en bok av min man igår där det stod om honom...späääänande!!
    Kram o ha en mysig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  5. När jag såg Claus förfrågan i sin blogg tänkte jag direkt på dig och tänkte skicka en kommentar. Men så såg jag att någon annan hann före :-) Klart att ditt växthus ska vara med i boken. Jag satt flera timmar igår kväll och läste, beundrade ditt växthus. En stor inspirationskälla.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Ja, dit væksthus skal da helt sikkert være med i bogen! Så da Claus efterlyste væksthuse, sendte jeg altså et link til dig... synes det er så dejligt og rigtig flot lavet. Vil glæde mig til at læse mere om det, når bogen engang udkommer.
    Vinter-hilsen fra Anette

    SvaraRadera
  7. Hej på dig!
    Klart han vill fota i ditt växthus, det är ju jätte fint!
    Så spännande ....
    Jag gillar verkligen din snickarbänk, så fin.
    Tråkigt nog har jag inga rostiga järn-konsoller, men hittar jag några så hojjtar jag.....
    Ha det gott,
    Sofia

    SvaraRadera
  8. Ditt växthus är ju jättefint, klart Claus vill fota det :)

    Grattis!

    SvaraRadera
  9. Jag har tyvärr inget tips om konsoler, vi hittade våra under gamla dasset vid sommarhuset:)Så skoj om ditt lusthus kommer med i boken, maken får man ju leta efter.

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att ditt växthus blir uppmärksammat i större sammanhang. Stort grattis! Det är verkligen hur snyggt som helst.
    Du tänker helt rätt med att låta inredningen växa fram, man hittar lite idéer här och där och hur man vill ha det växer fram.
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Grattis!! Jätte kul! Klart han kommer och fotar ditt fina växthus:))
    Trevlig helg

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa