lördag 25 februari 2012

Nu har HON fått komma ut !


HON som kräver sitt utrymme !

Nu har HON den stora fått komma in från förrådet ! Gruvade mig nästan lite om vi överhuvudtaget skulle kunna ha henne inne ... hon kräver ju sitt utrymme ... den här damen! Tur att inte de andra 20 pelargonerna är lika stora !!

Det var knappt hon fick plats på diskbänken när jag hade baxat in henne ... sedan fick jag möblera om lite och hämta in stolen från växthuset och bära ut brickbordet för att skapa en plats åt henne.

Passade på att räta ut grenarna och binda upp lite så inte maken retar sig på henne när han skall förbi och ut genom altandörren till förrådet. Nu sträcker hon stolt på sig och det syns att hon njuter av att ha blivit befriad från förrådet !


Hur grova kan stammarna bli ?!

Kolla vad grova stammarna har blivit ! Det skall bli kul att se hur hon ser EFTER den här sommaren !!

Att klippa ner henne finns inte på kartan ... skall bara ta en del toppskott till sticklingar ! Är lite osäker på om jag skall plantera om henne i lite större kruka ... då måste nog maken rycka in och hjälpa till .. det blir svårt annars att hantera henne !

I fjol lade jag bara på lite ny välgödslad jord överst i krukan fast då hade hon blivit omplanterad hösten innan i stället. Och sedan får hon ju massor med kärlek och omvårdnad ... nästan varje dag pratar jag med henne och drar med fingrarna över bladen och befriar henne från överblommade blommor och fula blad. Ett ömsesidigt och kärt utbyte !


Så här såg hon ut i början av mars 2011 ... 
hon har växt ganska rejält under en säsong !



För det mesta stod hon i växthuset sommaren 2011 ... fast när vi var bortresta fick hon faktiskt komma ut vid den vita träsoffan framför växthuset och vidga sina vyer lite!


Mårbacka pelargon, vit gammal traditionell träsoffa adderad med lite rost ...
... kan det bli mer sommarnostalgi?!


Här är HON igen ... i full blomsterprakt i oktober 2011! 
Strax innan ännu en vinter i förrådet !




Här vårdar vi gamla kära vänner !!

Läste nyligen om ett par som hade massor av pelargoner och bara tog sticklingar varje höst och SLÄNGDE bort de gamla pelargonerna ... det skulle jag ALDRIG kunna göra !! Man kan väl inte göra sig av med en gammal älskad VÄN heller !!

Nej ... här får dom bli hur stora och gamla dom vill (nästan!) ! Nu ser jag fram emot ännu en vår/sommar/höst med massor med vackra blommor i hennes hår att njuta av !!

Ha det så gott !
kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Magnefik är hon!
    Jag har tagit hand om mina också idag och jag är ganska förtjust i Viktoria (mårbackan).

    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hon är verkligen vacker din mårbacka. Jag har en gammal vän som nästan är lika stor som din men tyvärr tror jag hon dött i vinter, ger inte riktigt upp ennu men det verkar mörkt :(.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt vacker och ståtlig dam,vacker som sin omgivning!

    Trevlig kväll//Ulrika

    SvaraRadera
  4. Verkligen en maffig dam som väcker uppmärksamhet!
    Inte kan man göra sig av med en gammal vän:).
    Jag har några i garaget, men de är fjuttiga jämfört med detta:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ohhjaa! Hon är en skönhet! Jag brukar spara, men i höstas var det inte läge för att ta hand om nåt nästan. Som jag ångrar det nu;-(((

    Ha det gott, kramelikram H.

    SvaraRadera
  6. Åh vad fin hon är!
    Jag har ju 5 st.enorma doftpelargoner.
    Brukar lyfta dom ur krukan försiktigt peta bort det övre lagret jord o sen skär jag med vass kniv med långt blad av ca.10 cm. av rötterna rakt av bara :-) kan kännas lite grymt men är ett enkelt sätt som funkar!Då slipper jag byta upp till större krukor det går inte längre för då skulle jag inte orka med att lyfta dom själv :-)
    Så lägger jag ny fräsch jord i botten med näringskulor som jag strör över jorden,ställer ner jordklumpen o på med ny jord på ytan.
    Hoppas det kan vara till nån hjälp detta tips :-)Själv vill jag klara av all omplantering utan att be om hjälp jag har så mycke...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk pelargon! Den skulle man nog nypa en stickling av... ;-) Här har jag tittat över pelargonerna idag, men det var minsann långt ifrån den där maffiga pelargonen. De flesta har inte överlevt vinterförvaringen tyvärr, så det blir till att börja på ny kula...

    Så fin bakgrund du har nu!

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Här lyser lite kärlek till en älskad pelargon!

    SvaraRadera
  10. Åhh... vilken dam!! Skönt att du tar hand om henne, tänk vad många vackra blommor hon kommer att ge dig i sommar!
    Lycka till med henne!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  11. Så fin och ståtlig hon är!! Fick tyvärr sålla bland mina i somras pga. flytten.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. OJ! Det var minsann en pampig donna! =)

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt vacker hon är!!!
    Ja, de har ju en tendens att bli lite stora.... om man ändå hade plats för jätte Pelargoner! Det har min mamma, men så har hon också en inglasad altan! Skulle man ha.....
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa