måndag 9 augusti 2021

Myllrande Eklaholm, vackraste blombordet och första steget mot ateljén

 

Besökt varje år sedan öppnandet 2016

Inget besök på Österlen utan ett besök eller två hos Karl-Fredrik på Eklaholm ! Vi har besökt Eklaholm sedan Karl-Fredrik öppnade sin sagolika butik 2016 - långt innan TV-programmens dragningskraft lockade dit storpublik. Det har varit kul att följa utvecklingen och ibland träffa på K-F i myllret på gården. Tror det var första året vi blev inbjudna till cocktailparty i slutet av sommaren - synd bara att vi bara var där en vecka i juli och inte i slutet av augusti. Karl-Fredrik är från Örebro och vi tillhörde samma trädgårdsförening under ett antal år. 

Det här vackra blombordet som passar in så perfekt på sin plats med små prydliga blomvaser har jag för mig att jag sett hos min favoritloppis - Vadstena Antik. Nu har det verkligen hittat hem hos Karl-Fredrik på Eklaholm.



Små vaser i mängder kan man aldrig få nog av så jag frågar mig fortfarande varför jag inte köpte några.




Hoppas hon överlever

Det gamla 850-åriga olivträdet som K-F förbarmade sig över och som sköttes om som ett spädbarn med värmeslingor i marken och omstoppning såg inte ut att må så bra trots att hon hade fått ett alldeles eget hus byggt runt sig. Det kanske behöver tid att etablera sig och finna ro på sin nya boplats och det kommer sidogrenar som är gröna så än finns det liv i den gamla damen. 



Imponerande dahlior

På den stenbeklädda innergården hittar man olivträdets alldeles egna hus - Casa Olivias. Vi lyckades boka in två besök under vår vistelse på Österlen och jag blev så imponerad över hur man hade lyckats flytta hundratals dahlior som stod på ett ställe i sina vagnar på måndagen till att släppa ut alla i full frihet på innergården, klippta och fina på onsdag morgon. I tunnan vid ingången och i zinkbadkaret i flowerbaren trängdes mängder med avklippta vackra dahliablommor. Så stämningsfullt. Två kraftiga fina dahlior fick följa med hem till trädgården. Dom blommade snabbt över men har mängder med nya knoppar på väg just nu.




Trängseln är stor

Rost i mängder överallt från fullvuxna hjortar ner till små charmiga grodor - här trängs verkligen allt för trädgården och i år tror jag man lyckats få in ännu mer än tidigare år. 





"Jag har sovit bland hjortarna" skämtade maken när K-F frågade om han fortfarande var kvar när vi även dök upp på onsdagen. 




Myllrande Eklaholm

Den här bilden skildrar myllret på Eklaholm tycker jag. Eklaholm som inte liknar något annat ställe. Så trevligt att besöka varje år och det är alltid något som pockar på att följa med hem. I år blev det en linneduk som jag redan spanade in förra året. Från Chamios. En sån där man köper en gång i livet. Nu ligger den på matsalsbordet och jag är så nöjd.



Stand ins

Det är nog tur för K-F och Petter att dom tryckt upp pappfigurer av sig själva för när vi besökte butiken var det en strid ström av besökare som ställde sig bredvid och tog bilder. TVs genomslagskraft är stor och att ställa upp på selfies hela tiden måste vara jobbigt även om det också är kul att vara efterfrågad antar jag. 




Första steget mot ateljén

På tal om Vadstena Antik så har jag blivit med affärsdisk från en lanthandel i Småland. Skall inreda en ateljé i förrådet och har spanat på affärsdiskar i flera år - nu slog jag till när bilden legat ute i 10 minuter på nätet. Yes - jag hann. Nu väntar jag bara på leverans och att vi ska rensa förråd och garage  och måla om och förbereda för ateljén. Kommer nog att ta hela hösten innan vi är klara så mycket skrot som vi samlat på oss genom åren. Jätteroligt att ha tagit första steget !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa 

2 kommentarer:

  1. Har också varit hos K-F och Petter på försommaren. Var där innan de blev kända i tv, måste nog säga att jag tycker det var trevligare då. För mycket saker och människor - trots tidsbeställning. Har klippt ner nästan alla mina lavendelhäckar de var så risiga efter störtregn.

    SvaraRadera
  2. Ja, dit skulle jag gärna åka någongång, ser jättefint ut! Vilken läcker affärsdisk! Och så blir man ju lite nyfiken på duken du köpte! Sett jättefina sådana från Chamois.
    /Gunilla

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa