lördag 28 augusti 2021

Otto´s Thrill och andra ljuva dahlior


Mängder med nya knoppar

Nu blommar de ljuvliga dahliorna från Eklaholm igen - dom blommade även när jag köpte dom i juli och har nu mängder med nya knoppar. 



Skall vårda dom i år

Har inget sortnamn på dom, men det spelar ingen roll. Till hösten ska dom bäddas in i trädgårdsateljén i en korg med barkmull och väckas till liv igen till våren för att fortsätta blomma i trädgården. Nu skall jag verkligen vårda alla dahliaknölar inför kommande blomstrande säsonger. Vissa år har jag inte orkat med, men den nya trädgårdsateljén ger mig ny energi. 



Klipps kärleksfullt

Här är den andra godingen från Österlen - sprängfull med vackra knoppar. Är så nöjd och glad över inköpet. Tror att växterna får ett väldigt kärleksfullt omhändertagande på Eklaholm och klipps för att bli buskiga och sätta nya knoppar. 



Så hår såg ett av zinkbadkaren ut i somras - massor av avklippta blommor som får ett nytt liv en stund till. Ingenting får förfaras. 




 

Ogästvänligt uteväder

Än har jag inte klippt av några dahlior för att fylla ett litet, litet zinkkar i trädgården. När fler knoppar brister ut kan det nog vara dags. Just nu har det regnat och blåst i flera dagar och vädret är så ogästvänligt att man helst håller sig inne. 




Följer utvecklingen varje dag

5- 6 st dahlior övervintrade jag från i fjol och grävde ner i ett av degtrågen i Blomstergården där de stora Otto´s Thrill nu börjat slå ut sina många kronblad. Hon ser lite lustig ut när hon håller på att slå ut vilket tar tid. Ifjol var hon fullt utslagen först 12 september. Det är många kronblad som ska vecklas ut så med ett i taget tar det lite tid. Ingenting man kan skynda på utan det är bara att följa utvecklingen och njuta varje dag. 




Maffigt i Blomstergården

Det börjar bli lite maffigt i Blomstergården nu när allt i princip blommar även om astrarna farit illa i blåst och regn medan något äter upp zinniorna i ett annan degtråg. 



Målar och bidar min tid

Nu ser jag fram mot nästa veckas sol och värme som är på väg. Under tiden målar jag vidare i trädgårdsateljén och fantiserar hur det skall bli när det är klart. Är en person som ser allt i bilder och dom blir klarare och klarare. Vi har röjt ut massor med gamla kemikalier som stått i många år, slängt överblivna tapeter och plastgolv sedan huset byggdes, furubord som inte används på 20 år och en massa annat. Nu sparas bara sånt vi använder och som skall vara kvar. 

Min plan är att all spik, verktyg och fiskegrejor skall få flytta ut i garaget - det vet inte min man om än. Vi måste bara röja där också så än återstår en hel del. Ett steg i taget så kommer jag närmare drömmen. Hoppas på att måla klart under helgen och att elektrikern kan komma till veckan och dra om all el. När hösten är här på allvar någon gång i oktober skall i alla fall allt vara klart. Och jag kan flytta in, inreda och få in allt som skall vinterförvaras från dahliaknölar till pelargoner och stora krukor.   

Ha det så gott alla trädgårdsvänner, var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Vilken vacker dahlia. Har inte sett den förr. Ottos Thrill är inte dum den heller. Det finns ju så många fina. Har redan börjat spana in nya till nästa år. Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Älskar dahlior! Tyvärr är min Café au lait bara 20 cm hög...får testa nästa år igen :)
    Härliga bilder och önskar dig en skön söndag Isa.
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa