torsdag 5 augusti 2021

Lavendelhäcken levererar trots en tung start

 

Besatta humlor surrar i lavendelhäcken

Humlorna surrade som besatta i den överblommande kantnepetan som jag till slut var tvungen att klippa ner när det kom ett nytt flor underifrån. Dom formligen älskar den växten men lavendel går ju också bra och den har jag inte klippt ner än så nu håller dom till i lavendelhäcken på framsidan och även i lavendellunden framför växthuset även om inte så många humlor var vakna när jag var ute tidigt i morse och fotade. 




Riktigt trångt om fötterna vill dom ha

Otroligt att lavendelhäcken har vuxit så bra som den gjorde i sommar med tanke på hur den såg ut på försommaren med flera plantor som torkat och inte kom i gång, dom är dolda nu under de som växt riktigt bra och brett ut sig. Så tacksam. Det var heller inte så länge sedan vi rensade kanten nedanför där nya plantor hoppat ner och frösått sig - tänk att lavendeln trivs att växa där det är riktigt trångt om fötterna. 



Nomader vill välja boplats själva

Jobbarna som la om en del av gatan utanför oss drog upp lavendelplantor som spritt sig i asfalten och slängde in under portalen till min stora glädje - har dom en gång rotat sig i gatan är dom nästan omöjliga att få upp med rötterna igen. Jag planterade både i zinkhinkar och i lavandellunden men där trivdes dom inte alls. Sätter man nomader på andra växtplatser än vad dom själva valt så förtvinar dom och dör, det har jag varit med om tidigare.  




Det är bara klipp, klipp som gäller

Daggkåpan i ruinrabatten är också överblommad och väntar på sin tur att klippas ner dessutom har den slagits ner totalt av åskskurarna förra veckan och ligger tryckt mot marken. Rabatterna i trädgården ser inte så roliga ut nu och det är bara klipp, klipp som gäller. Ett digert arbete med devisen lite i taget så kommer jag säkert att komma igenom en vacker dag.


Rostiga rosenrabatten innan nedklippning


Nu kan rosorna andas igen

Kantnepetan runt rostiga damen är nu nedklippt och ett nytt flor håller på att växa upp och ta plats - förmodligen kommer nästa flor inte att bli lika stort och yvigt som det första som nästan var för stort. Nu har de stackars rosorna som växer bakom kantnepetan fått komma fram och andas igen och nu skall de få all kärlek jag kan uppbringa för att komma igen. 




Solhatt + Perovskia = lycka

Köpte med mig solhatten Eccentric samt Afganperovskia Little Spire från Engelska trädgården på Österlen som har jättefina plantor till riktigt bra priser. Båda klarar full sol och blommar juli - september. Tyckte det var en vacker kombination så nu hoppas jag hitta en plats för dom i långa perennarabatten som behöver hottas upp lite, det är fortfarande för tungt och torrt i marken för att gräva ner dom så jag sätter dom i zinkhinkar så länge och provar mig fram i rabatten innan dom grävs ner i september.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Vilka lavendelhäckar du har! Kan förstå humlornas glädje. Och den nya solhatten ser så spännande ut! Hoppas den trivs lika bra som dina tidigare solhattar gjorde!

    Allt gott till dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Wow for en lavendelhekk. Jeg har sådd lavendel i vår, men de har ennå ikke blomstret skikkelig. Ikke er de mer enn en håndfull heller, så duftposer til jul må jeg nok se langt etter.

    SvaraRadera
  3. Denna tacksamma lavendel och kantnepeta! Växter väl värda att satsa på. Ja nu är det mycket klipp och rens i trädgården...man får ta lite varje dag så man inte sliter ut sig :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa