måndag 2 augusti 2021

Fyrverkeri i en blomsterfakir

 

Halkade in och blev inspirerad

Jag hade helt glömt bort den där blomsterfakiren som man kan göra blomsterarrangemang i genom att bara stoppa ner blommorna och spetsa fast dom när jag halkade in på Fiddekullas trädgårdsblogg där hon visar alster från sin senaste blomsterarrangemangskurs med just blomsterfakirer. Jag blev så inspirerad av alla vackra skapelser att jag genast plockade fram min och gav mig ut i trädgården på jakt efter lämpliga blomster att arrangera.



Blir glad av gult

Rudbeckian Goldilocks blommar ståtligt och bidrar med blickfång både i buketter och i Blomstergården. Är så glad att jag drog upp plantor av den och släppte in gult i gården - det kommer det att bli mer av nästa år för jag blir så glad av de gula blommorna och dessutom livar gult verkligen upp en bukett med sin lysande färg.




Får inte bli för mycket färg

Jag har svårt för att blanda massor av färger och därför valde jag knoppig kärleksört, tandpetarsilja och italiensk vildfänkål att kompanjera rudbeckian. En stjälk från den vita höstfloxen lyser upp och några outslagna väddklint fick tillföra lite spret. 



Fyrverkeri som exploderar

Det sirliga gräset Jungfruhirs Fontaine ger en yvighet och kommer att bli så användbar i sensommarens alster. Det är nästan som ett sprakande fyrverkeri som exploderar över arrangemanget. 



Viktigt med stadiga stjälkar

Jag upptäckte att det är viktigt att man väljer växter med stadiga stjälkar som kan stå bra i blomsterfakiren - provade med blomstermoroten Dara men hon var för vek. Underbart att leka och skapa en stund. Mitt inre barn blir lycklig av att få ta över och gå loss - tror jag skall släppa fram henne lite oftare i fortsättningen, hon pockar på och vill ha utrymme.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Ja, slip du bare dit indre barn løs og kast dig ud i kreationer med blomster og blade! Det er en fin buket med mange gode højder og en fin balance. Gule blomster skal tilbage i haverne for de løfter humøret og klæder mange andre farver!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla !
      Tack snälla - så roligt att du tyckte om mitt alster !
      Javisst behöver vi massor av gula blomster i våra trädgårdar och dessutom lyfter de andra blomster precis som du skriver.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Nu har jag läst din blogg regelbundet hela vintervåren och in på sommaren och den har blivit en av de bloggar jag läser mest. En sådan blogg som man riktigt vill njuta av tillsammans med en kopp kaffe när trädgårdssuget smyger på i slutet av vintern, och som bidrar med inspiration under sommaren. Stort tack för din värme, positivitet och inspirerande inlägg!

    Ha en fin dag!
    /Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christina !
      Tack snälla för din fina kommentar som gör mig så glad - att inspirera och ge en feelgood känsla är precis det jag vill med min blogg. Så roligt att du hittat hit och trivs !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. En utsøkt vakker og inspirerende augustbukett. Tror jeg har en sånn tingest liggende. Ha en fin uke!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene !
      Tack snälla ! Hoppas du hittar din blomsterfakir och kan ge dig ut på upptäcktsfärd i trädgården.
      Ha en fin vecka du också !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Hej Isa!
    Vacker bukett, tänk att jag har såna fakirer, men vet inte var.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla ! Har man väl börjat använda blomsterfakirerna blir det nästan som ett behov och det går så snabbt att fixa till en bukett - hoppas du hittar dina.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  5. Tjusigt! En 150 kronors bukett. Visste inte ens att Fiddekulla har en blogg så tack för tipset.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette !
      Tack snälla ! Underbart när man kan plocka ihop en bukett från trädgården.
      Fantastiska bilder och så mycket inspiration på Fiddekullas blogg - har aldrig varit där men det skulle vara roligt att besöka. Har du varit där ?
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa