tisdag 20 maj 2014

Provence inspirerar alltid!

Matplats på "Plätten" hos Lena och Gösta

Frustrationen bara rann bort !

Idag blev jag sårad och kände mig exkluderad över en sak och maken fick ta all min frustration när jag kom hem. Sedan hittade jag mina anteckningar från Lavendelresan till Provence och när jag läste vad jag skrivit efter första dagen på den resan rann all frustration av mig och jag fylldes i stället av en lyckokänsla.

Efter att ha blivit uppfylld av texten och i tanken och känslan förflyttats till ett underbart litet hotell i Nyons var det omöjligt att gå tillbaka till mitt tidigare så frusterande tillstånd. Härligt sätt att bli av med jobbiga känslor på - rekommenderas varmt !

Här kommer texten från Provence :

"Idag har vi äntligen kommit fram till Nyons, vårt slutmål för resan och till ett helt underbart hotell mitt på torget i Nyons. Vår vana trogen var vi inte framme förrän vid 19.30 och vi skulle träffa Gösta och Lena (Linderholm) redan kl. 20.00 så vi fick skynda oss att bära upp resväskorna och packa upp.

Jag och A fick ett helt underbart stort och luftigt rum på gaveln med 2 balkongutgångar till en underbar fransk balkong med jalusidörrar. Ett nött gammalt skrivbord stod strategiskt placerat framför den ena utgången och där sitter jag nu när klockan snart är midnatt och skriver för första gången i den inspirerande och fina skrivbok vi fick i kassen från Lena på bussresan hit.

Det har varit många intryck och vedermödor att ta in och låta landa på resans första dagar. För att inte tala om middagen i kväll, en helt otrolig middag med franska kryddor, aromrik olivolja och ljuvlig getost. Sedan följde  en gudomlig kyckling i dragonsås med goda grönsaker och en helt underbar ostbricka på franska get- och fårostar som Lena hjälpte mig att välja.

Vi hade jättetrevligt vid vårt bord och som vanligt fick jag skrattanfall och skrattade så jag grät. Gösta sjöng en visa från Provence som man blev väldigt glad över och sedan fortsatte det med roliga anekdoter, vi hyllade en kvinna som fyllde år och fortsatte att sjunga om pantalonger som blev kvar på linan och Brittas restaurang, jättekul - för första gången på länge sjöng jag och klappade händer och gungade med i musiken och kände mig otroligt levande. A undrade om jag var sjuk när vi kom upp på rummet eftersom jag inte var trött utan pigg !

Vilken påfyllning med livsenergi och vilken härlig känsla att sitta här och skriva vid det nötta skrivbordet och i en stol som ser ut som en tron. Och utanför vår franska balkong står ett högt gammalt otroligt fint träd och jag har stått i den ljumma vinden och bara insupit den franska atmosfären på torget - och i morgon väntar en ny underbar dag !"

Så nästa gång du känner dig frustrerad och arg över något - tänk på en rolig händelse i ditt liv, blunda och gå in i den känslan och se vad som händer !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !