fredag 31 juli 2015

Tjipp, tjipp sa det !



ALLT är nertyngt av regndroppar - jag med !

Tjipp, tjipp sa det när jag satte ner mina slitna trädgårdsskor på den dyngsura gräsmattan. Jag passade på mellan skurarna att gå en liten runda i trädgården för något trädgårderande de senaste dagarna har det inte blivit och nu börjar tålamodet tryta. Allt hänger nertyngt av regndroppar och svamparna trivs som fisken i vattnet i den blöta gräsmattan.




Ser fram mot att plocka vackra gurkörtsblommor till en färgstark sallad eller krydda teet med. En annan dag när solen äntligen kommit fram och smekt blomknopparna torra.




Sjöng svordomsvisan och somnade om !

Tog en rejäl sovmorgon i dag när jag ändå hörde regnet smattra mot rutan även om jag var upp vid 06-tiden och kollade läget. Då var det blå himmel men det gick liksom över. Egentligen skulle man baka bröd och fylla upp frysen en sån här dag. Om man har lust. Vilket jag inte har. Jag sjöng Magnus och Brasses svordomsvisa istället och somnade om.




Hoppas, hoppas !

Det kunde ju regna på nätterna istället så fick solen ensamrätt på dagarna så blev det ju lite balans i alla fall. Tänk en solvarm kväll med grillning och man kan sitta ute länge, länge och känna ljumma vindar - vilken dröm. Trösten just nu är att de kommer de där kvällarna i augusti. Det måste man ju hoppas på. Och att det blir en lång härlig sensommar med massor av vackra dagar. Långt in i oktober.




Ett kap i skogen !

Nu har vi äntligen hittat nya utemöbler till uteplatsen på baksidan. Efter mycket letande hann vi få den sista gruppen på Jakobssons möbler. Så nu har jag många planer på att inreda uteplatsen och en gammal sliten dörr väntar i bilen på att komma på plats. Den hittade jag i går på en loppis långt in i skogen.

En sån där som man nästan inte vill gå in i för man bara väntar att råttorna skall komma springandes över skorna på en. Vi fick låna en borste för att sopa av dörren innan den hamnade i bilen. Men den är helt rätt patinerad och över hundra år med vackra beslag och träspikar. Ett kap!

När allt kommit på plats kommer bilder - när det här helvetes-jävla-skit-vädret dragit förbi !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Ja vem ar inte tröttnat. Låter kul med nya projekt i blötan. fantisera och planers det är vad som går att göra nu. En dag utan regn har jag haft men inte finns det någon större lust ändå väntar på sooolen.
    Ha det gott och lycka till med projektet
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Törs nästan inte säga det men idag har jag varit i skogen och hämtat svamp, ja, jag säger hämtat för det var bara att gå till mitt ställe... och hämta:) Sen satt vi på balkongen, Maja och jag, och solen har skinit hela dagen! Så himla lång emellan oss har vi ju inte? Lika igår, fast med en skur mitt på dan, sen fint. Men oj, vad vi ska få fint nu i augusti! Och hela hösten fram...

    Jag önskar dig all sol jag kan!
    Kramar från Eva-Mari, som ser fram emot att se uteplatsen:)

    SvaraRadera
  3. Ja sicken sommar...blöt, mulen och humorlös! Näe nu kör vi på en skön höst istället, eller hur?!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  4. Ja nu får det bli ordning på vädret! Allt ska man göra i regn nuförtiden. Vi får hoppas på augusti och september ;)

    SvaraRadera
  5. Du visar vackra bilder, härliga miljöer och gurkörten är så fin.
    Vacker stol av korg/rotting... Är den del av det nya möblemanget? Härligt!
    Ja, och visst måste man svära, sucka och stöna. Gråväder, kallväder. Förvisso solväder, men bara kortare stunder så att man får känna på lusten för att strax sakna den. SUCK!
    Nu augusti, det blir en osedvanligt vacker månad. Den bästa någonsin. Just det!
    Allt gott!
    /Katarina

    (Spännande med dörren...)

    SvaraRadera
  6. Hur kryddar du teet med gurkört? Lägger blommor i?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa