måndag 27 juli 2015

Äntligen !



Skatfritt i trädgården!

Under flera år har vi haft problem med skator. Förra året kulminerade det när årsungarna var helt galna och prompt skulle in i växthuset hela tiden. I år förstörde vi skatbot men skatorna snabbjobbade och byggde raskt ett nytt högre upp där vi inte kom åt dom. Ändå kändes det som vi satt oss i respekt för dom var ovanligt tysta och flygövningarna med årets ungar skedde så långt bort från växthuset som möjligt.



En lösning som FUNGERAR !

Men det finns ju fler nyfikna skator än dom som byggt boet och i växthuset kan det ju finnas skatter som är lockande för en vetgirig skata på skattjakt. Dessutom vill jag ju inte ha dom i köksträdgården heller.

Lösningen hittade jag i en artikel i AoT i vintras som jag sedan glömde bort och blev påmind om av en granne som testat att lägga ut leksaksormar i trädgården och det FUNGERADE !




Vackra ormar i trä !

Så efter att jag lagt ut leksaksormar framför växthuset och i köksträdgården är de fredade zoner i trädgården för skatorna. Jippie vad glad jag är över att något så enkelt är så effektivt.

Dessutom hittade jag naturtrogna ormar i trä vid senaste Norgetrippen mot de hemska i plast som vi hade först. Söstrene Grene blev snabbt en favoritbutik som finns i överflöd i Norge men få i Sverige. Man kanske får köpa nya varje säsong men dom kostade inte många kronor.

Så nu kan jag lugnt ha dörrarna öppna till växthuset utan att hoppande skattletande skator kommer på besök !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Det var ju toppen att det fanns en så enkel lösning. Undrar om det fungerar på koltrastungar också. Vi har massor av små taklöksligister som drar upp alla taklökar ur mina arrangemang. Vanligtvis brukar det fungera att jag sprutar vitlök på taklökarna, men de här koltrastungarna verkar gilla vitlöken. Ska pröva med ormen som ligger i ett skåp till ingen nytta. Tack för tipset./ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Men hjälp, så fiffigt! De är ju vackra också, dina träormar. Kollade Söstrenes hemsida och, ja tack, den butiken får gärna öppna runt om i Sverige... i Falun t.ex.! Så mycket fint och fin katalog också!

    Ha en fin måndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Hvor roligt! Mens jeg læste tænkte jeg, at jeg da 9999999 gange hellere ville have skader end orm i min trädgård, men da de er lavet af træ - så er alting godt. Fint råd :-)

    SvaraRadera
  4. Vilka snygga ormar! Och coolt att det fungerar :)

    SvaraRadera
  5. Jättebra om det funkar! Den var ju till och med fin, ormen.

    SvaraRadera
  6. Vilken utomordentligt bra lösning. Snygg är den också! Här är inte skatorna till nåt stort problem, även om de nån gång emellanåt stjäl ett ägg eller två i hönshuset. Nyttan de gör med att agera städpatrull efter katterna när de vårdslöst lämnar sorkar och halvätna möss på gräsmattan är betydligt större.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. det var en fin lösning att inte göra dom illa utan låta naturen göra sitt nästan. Sen är det ju roligt att pynta med det som inte finns överallt.
    Ha det gott med ormarna
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Vad roligt! Jag har blivit med skator i år för de har tagit ner träd i området. Än så länge har det bara varit roligt men jag får väl hota med ormen om det går över styr. Vet inte om det även jagar bort maken som är ormrädd? Det får väl vara han som placerar ut dem så han har koll!
    Kram

    SvaraRadera
  9. En både smakfull och effektiv lösning på skatproblemet. Ett överraskningsmoment för den oinvigde kan jag tro.

    SvaraRadera
  10. Tänk så lättlurade de är de som trots allt är så smarta ;)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa