lördag 25 juli 2015

Matchar lavendelhäcken !



Doftande häck - bredare än någonsin !

I år matchar blomman för dagen lavendelhäcken på framsidan som i år är större och bredare än någonsin. Älskar när lavendeln trivs och frösår sig villigt överallt. Och dessutom doftar det så gott !




För några år sedan satt det humlor överallt i häcken och tävlade om utrymmet när jag skulle klippa lavendeln och i år får man vara glad om man överhuvudtaget ser en humla. Det är riktigt tragiskt. 




Tankat ny energi!

Har varit några dagar i Norge och hälsat på lilla barnbarnet - helt underbart med tidiga morgnar när jag har fått rå om henne helt själv. Sol på altanen, gott från grillen och långa pratstunder på kvällskvisten har gett ny energi och ny kreativitet. Då gör det inte så mycket att det regnar idag och temperaturen sjunker.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk lavendelhäck du har. Jag känner doften ända hit. :-)
    Välkommen tillbaka från Norge-trippen. Förstår att stunderna med barnbarnet är värt massor.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fin lavendelhäck, en sån vore en dröm.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Att träffa barnbarn det är bra det då stiger livslusten till 100. Kul att ha dom i ett annat land också då får man se och uppleva en annan vardag. lavendeln den blommar hur mycket som helst här hos oss. På mitt bostadsområde är det rena lavendelodlingen tror jag såg hur mycket som helst i planteringarna. det är så gott att få njuta sånt när vädret är som det är.
    Ha det gott
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Snygg häck, verkligen bred och fin. Jag har precis börjat få till en lavendelhäck runt en rabatt, första vintern lavendeln överlever ute.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Även du är lyckosam med lavendeln i år ser jag. Lyckligtvis så har humlorna inte övergivit oss.

    SvaraRadera
  6. Hei!
    For en vakker lavendelhekk du har. Her er det også veldig lite med humler, men heldigvis er det en del bier. Synes det er skremmende.
    Anne

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk lavendel. Man känner sig nästan förflyttad till frankrike någonstans. Det är nog hit humlorna flyttat, för här kryllar det av dem på varenda blomma. Det är verligen roligt att se så många olika sorters humlor surra omkring. Ha en skön helg/ Titti

    SvaraRadera
  8. Lavendel og sommer, det er en af de nemmeste planter at dyrke. Jeg elsker lavendel, og dyrker for tiden omkring 58 sorter. Bier kan ikke lide kulde, så der er væsentligt færre i år.
    Henrik

    SvaraRadera
  9. Låter härligt! Ja man måste se till att hämta energi någonstans och just idag vet jag inte var jag skall göra det.
    Fin lavendelhäck.
    Du skall sätta vitlöken är jorden är ca 10grader. Sätter man den för tidigt så kommer den igång för tidigt.
    Bara som ett litet tips.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar lavendelhäck....här hos mig är lavendel en ettåring men den finns alltid i mina krukor.
    Blir så ledsen över humlorna hos dig och känner mig lyckligt lottad för här finns det gott om dom än i alla fall....=)

    Ha det bäst!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Usch, vi har jättefå humlor i år också. :-(

    SvaraRadera
  12. Jag bara älskar lavendel! Den är lika fin i knopp som i blom. Tyvärr väldigt lite humlor här. Så ledsamt😕
    Allt gott till dig
    Milla

    SvaraRadera
  13. Lavendel är ett måste i trädgården, liksom barnbarn på äldre dar om du frågar mig. Jag har märkt en sak, när solen skiner och det är varmt är det massor med humlor i min lavendel även i år, men regniga dagar syns knappt en enda. Hoppas vi får höra humlesurr denna veckan.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  14. Härliga tider och bilder hos dig! Så vackert med all lavendel!

    Allt gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Vilken fantastiskt frodig lavendelhäck, jag är djupt avis! Min lilla ynkliga flyttade är inte ens i närheten, men skam den som ger sig! Ha en fortsatt skön sommar!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  16. Läs boken "Galen i humlor"! Rolig är den och man blir lite klokare på hur humlor gör. De flyger inte hur långt som helst och du har nog tillräckligt med blommor för att ha humlor. Det kan vara ont om musbon som de ju bygger sina bon i och man ska inte rensa för friskt för då har de ingenstans att bygga om de boar i gräs och annat. Det är ingen idé att köpa de där konstgjorda bona, de bygger inte där. Det är främst gråsuggor som flyttar in. Det börjar dessutom bli på sluttampen av deras säsong, drottningarna går i ide nu. De blir allt färre för varje dag som går, helt normalt.
    Kram

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa