fredag 3 juli 2015

Digitalis purpurea kan jag i alla fall !



Ett vackert namn som fastnade !

I år är fingerborgsblommorna ovanligt höga och frodiga hos mig. Allra helst i ruinrabatten där många slagit sig ner. Länge var Digitalis purpurea det enda jag kunde på latin - mest för att det lät så vackert att säga. Nu kan jag några fler men någon större koll på de latinska namnen har jag inte.




En annan sort som sitter tätt, tätt ?

Har sett bilder på digitalis där klockorna sitter tätt, tätt och liknar ståtliga riddarsporrar eller lupiner i växtsättet. Undrar om det är en annan sort eller - är det någon som vet ?

Vore ju kul att få slänga ut lite fröer från någon sådan sort till nästa år !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Så vackra, så vackra! Vet inte vilken sort du menar, hoppas nån annan gör det.

    Ha en ljuvlig helg!
    Sommarkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Lindo jardim.
    Tenha um ótimo dia.

    SvaraRadera
  3. Så underbart vackra de är dessa digitalis! Har haft någon enstaka självsådd varje år men skulle vilja ha många. Vet inte vilken sort du menar men du får säkert hjälp i bloglandia!
    Ha det gott i värmen!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hej! Du har såå fint, är du med i Öppen trädgård? Kram :)

    SvaraRadera
  5. Omåttligt vackera och de passar så bra vid ruinen. Finns många olika fingerborgsblommor. Jag har nån som är perenn.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Fingerborgsblommor är jättevackra. Jag önskar att jag hade fler och ska nog ta en runda i min systers trädgård någon dag när det är dags att samla frön. :-)
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  7. Jag tror det är ett digitalisår i år! Jag har också ganska många. Jag vet vad du menar med de täta spirorna, jag har också sett sådana men jag tror att vissa beror på att de är växthusuppdrivna med optimala förhållanden och kanske till och med förkortningsmedel. Men det finns säkert särskilda sorter som är mer kompakta också - om du hittar så skriv om det på bloggen, så att vi andra kan hänga på tåget!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  8. Jag har massor av dem och de frösår sig överallt. Blommorna sitter tätt, tätt på alla vad jag minns. Kanske har med platsen de växer på att göra?? Jag kan inte påstå att jag tar särskilt bra hand om dem och det kanske är det som är tricket ;-) Jag kan gärna skicka frö om du vill när de är mogna? Har både vita, gammalrosa och den färg du har.
    Hälsningar Katarina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa