torsdag 16 juli 2015

Växthusen på Rosendals trädgårdar !



Lugnet efter musikaliska timmar !

Hastigt och lustigt bestämde vi oss, jag och maken för att semestra i Stockholm några dagar. Vädret här hemma skulle inte bli så värst så vi åkte till värmen i storstan i stället.

Efter ett otroligt roligt besök på ABBA-museet på Djurgården där vi tillbringade några musikaliska timmar tillsammans med fans från stora delar av världen kändes det skönt att promenera bort till lugnet på Rosendals trädgårdar även om vi gjorde ett stopp på vägen på Waldemarsudde.




På Rosendal var det främst växthusen som fångade mitt intresse. Det var jätteskönt att strosa runt i köksträdgårdarna och bara vara i den vackra och inspirerande miljön. De flesta andra besökarna flockades mest runt cafét, butiken och äppellundarna.




Just det här växthuset och köksträdgården vände sig till odlingslusten hos barn och det fanns litteratur som hängde i växthuset som illustrerade precis det.




Köksträdgården inramades inte bara av ett kastanjestaket utan också av vackra solrosor.




En vacker odlingstunnel som passade så bra in i miljön fanns också i trädgården.




Den här grinden såg inte så svår ut att göra. Den ser hemsnickrad ut och passar så bra till kastanjestaketet. Grindar är annars ganska dyra att köpa till som går i samma stil som staketet. Dessutom får man den ju i rätt storlek om man snickrar själv.




Här syns grinden igen. Vid ett annat ställe på Rosendal.




Det fanns ännu ett växthus med köksträdgård fast denna var inte öppen för allmänheten så jag fotade mellan maskorna i armeringsnätet.




Borta bra men hemma i mitt eget växthus bäst !

Rosendal är verkligen en väldigt vacker idyll på Djurgården. Och jätteskön återhämtning efter att ha trängts med så mycket människor. Jag har ett stort behov av ensamhet, lugn och ro och att få sortera intrycken så efter några dagar med mycket trafik, brus och sorl var det jätteskönt att få landa i mitt eget växthus i dag. Borta bra men hemma bäst !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Vackra bilder. Ett sådant staket har jag länge gått och sneglat på.
    Borta bra men hemma bäst men för att känna så måste man ju bara ge sig ut på äventyr.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så trevligt med utflykt! Det finns så mycket kul och fint att se. Men efter mycket intryck är det skönt att påta i sin egen jord.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Ja minsann det är fint på Rosendahl Det var ett tag sedan jag var där nu. Det blir mest att vi går till Trädgården vid Tyresö slott när vi är i Stockholm eftersom dottern bor nära det.Så fina bilder på växthusen för barnen det är kul tycker jag att de får nåt eget på deras vis och sätt.
    Ha en fin och skön fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. En härlig liten tur ni gjorde. Men jag är som du...behöver mycket lugn och ro för att kunna sortera in tankar och upplevelser. Då är det gott att komma hem till sin egen täppa. Vackra bilder du bjuder på/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Väldigt inspirerande och vackert måste jag säga...jättefint ställe det där!
    Sommarkram till dig,
    Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa