onsdag 29 juli 2015

Avskilt men ändå så nära !



Prinspräglat staket !

Jag fotar gärna staket och grindar för att samla inspiration när jag besöker trädgårdar och staketet vid Waldemarsudde på Djurgården i Stockholm är en solklar favorit. Så otroligt vackert. Och visst syns det att det är en prins som bott här vilket avspeglat sig i designen av staketstolparna. Majestätiskt. Stilrent och smakfullt.




Även runt caféet finns en variant av samma staket dock utan svängningarna i staketsektionerna och prinsdekorationen vid staketstolparna.




Visst märks det att designen präglats av förra sekelskiftets snickarglädje. Och så mycket roligare och vackrare skulle inte dagens trädgårdar vara med ett lustfullt tidigt 1900-talsstaket som ramar in. Fast vid närmare eftertanke kanske det inte passar till dagens moderna hus.




Vill du se fler vackra staket hittar du en länksamling hos Bettinas Blad där du även kan lägga till dina egna staketinlägg.



En färgsäker terrass !

På baksidan av Waldemarsudde hittar man en vacker trädgård med många skulpturer bl.a. bågskytten av Carl Milles. Prinsen var väldigt road av trädgårdsanläggning och det finns mycket dokumentation i prinsbiblioteket hur terrasserna skulle anläggas. Vilka växter som skulle planteras, var de skulle planteras för att harmonera med varandra osv.

Han gillade särskilt färgerna blått, vitt, gult och rosa och skrev i ett brev till en vän "Näst efter konsten tror jag blomster är min största glädje". Och visst är det som att måla en tavla när man skapar sin trädgård.




Lite avskilt men ändå så nära !

Jag strosar gärna runt där inga andra människor går och bakom gamla huset hittade jag oväntat prinsens grav. Tänk att få ha sin sista vila på en sådan otroligt vacker plats under en enorm poppel? och höra havet klucka alldeles intill. Lite avskilt men ändå så nära sitt älskade hem. Att höra till även i livet efter detta och hålla ett vakande öga över sitt älskade livsverk.




Prinsens grav finns utmärkt på kartan över Waldemarsudde. I gamla huset från 1700-talet hyrde prinsen ett rum första sommaren innan han köpte hela området och lät bygga Waldemarsudde.




De här trädgårdsmöblerna tyckte jag också mycket om. Snygg design. Lite som att sitta på en tron.




Stilsäker formgivning !

Så här ser gruppen ut bakifrån. Undrar om det finns någon historik bakom möblerna. Och om prinsen haft ett finger med i tillverkningen. Eller om det är en ny design. Fast det känns som det finns en tanke bakom allt på den här platsen som präglats av prinsens fingertoppskänsla för en stilsäker formgivning. Hans ande svävar över hela anläggningen.


Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Men åh, vilket fint staket!!! Det skulle jag vilja ha. Någonstans.

    SvaraRadera
  2. Ja där är vackert att strosa runt en dag med lite sol också Han var duktig och hann med mycket i sitt liv det är fint att det finns bevarat för oss att se och minnas och för att ge nya lärlingar inspiration.dagens prins är också bra på for,givning vi får se vad det blir av honom.
    Ha en fin och skön vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Hej, kul att hitta till dig! Vilket fantastiskt staket, så fint :) kram Malin

    SvaraRadera
  4. Jäpp, riktigt snyggt staket! ☺
    Kram Milla

    SvaraRadera
  5. TACK! Först nu fick jag syn på det här underbara bidraget till länksamlingen. Jag gillar verkligen färgen, det krusidulliga med för den delen.
    Och tack för att du länkar!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa