måndag 22 maj 2023

Mysig utflykt till Gilberga Gård Vintage Gammalt & Nytt

 

Nytt favoritställe

I lördags var vi ute på turné till olika utflyktsställen i det vackra vädret och första anhalten var Gillberga Gård Vintage Gammalt & Nytt i Pålsboda. Ett för mig helt nytt ställe som jag sett fladdra förbi på FB och väckt mitt intresse. Älskar ju blandningen av gamla zinkhinkar, patinerade krukor och charmiga vill-ha-saker i mysig miljö. 




Åhh och Gud så fint !

Vi åkte på småvägar ut i ingenstans och blev glatt överraskade när vi slutligen landade vid den här härliga byggnaden med bara sånt jag gillar. Det blev många Åhhh och Gud så fint !




Smäckra brickbord

Hade spanat in de här smäckra brickborden redan på FB men det fanns sååå mycket annat att ta in så dom får vänta till en annan gång.



Supertrevlig innehavare

Den trevliga innehavaren har verkligen ett öga för inredning och att arrangera allt stilfullt och vackert - dessutom tog hon sig tid för pratstunder och vi enades i vår förkärlek för Frankrike och Österlen. Så trevligt !




Gofika och full service

Maken placerades i det vackra orangeriet med gofika och full service medan jag flanerade runt och bara tog in allt.



Torkat är vackert

Det fanns flera torkade arrangemang lite överallt och den här vackra vasen med insats med hål att stoppa ner kvistarna i var ju himla smart. 




Inspirerande miljöer

Uppbyggda inspirerande miljöer fanns i varje hörn och man kunde vandra hur många varv som helst för att verkligen SE allt. 





Mors dags present

Det som talade mest till mig var två stycken terrakottakrukor i fransk/grekisk stil och plötsligt kom jag på att nästa helg är det ju Mors dag och vilken trevlig Mors dags present dom skulle vara. Maken nappade och krukorna blev mina. Jippie !



Drömmer om fyllda krukor

Drömmer om när jag kan fylla dom med vackra blomster från Blomstergården när siljorna växt sig höga. Blev så nöjd med krukorna som passar så bra in i den stil jag vill ha i min trädgård. 

Den här fantastiskt trevliga gården är ett nytt favoritställe som vi kommer att återvända till många gånger. Rekommenderas varmt !



Mätta och nöjda

Vid lunchtid passerade vi Stora Mellösa och en grekrestaurang där vi gjorde ett stopp bland grekisk musik och blåvita dukar. Helt fantastisk service av hela familjen - vi hann knappt sätta oss innan en flaska isvatten stod på bordet och kort därefter små skålar med aubergine- och fetaoströra som smakade gudomligt på gott bröd. Här blev det också trevliga pratstunder med innehavaren som gärna berättade om maten som lagats med mycket kärlek och äkta råvaror. 

Innan vi hunnit äta upp varmrätten lassades små söta dolmar i skålar tillsammans med  en dryck i det minsta glas med handtag jag sett av på bordet. Vi var supermätta hela dagen efter den måltiden och så nöjda. 




Populärt loppis

Nästa anhalt var Lilla Grodans Loppis - en populär loppis med café som ibland även gästas av en Food Truck. Dagen till ära fanns det flera loppisförsäljare med bord på plats och hos en fanns en stor rostig mjölkkruka för bara 100kr - precis en sån jag letat efter. Försäljaren var så hjälpsam och knackade upp locket som fastnat och bar den tunga mjölkkrukan ända fram till bilen. 

Den blev perfekt i Blomstergården att förvara blompinnar i som annars skräpar lite här och där. Efter loppisen var vi trötta båda jag och maken och styrde hemåt Örebro igen för en middagslur. En riktigt härlig dag !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Vilken underbar dag ni hade!

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Ja - den var fantastisk! Så kul när man hittar ett helt nytt ställe som var så bra.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Åh vilken härlig utflykt! Både fina grejer och god mat :) Det bästa för en bra dag med andra ord...
    Ja alltid lika kul att kika in till dig Isa :)
    Idag har det varit en HET dag på ön. Det är knastertorrt i trädgårdslanden redan. Kan man önska sig lite regn tro?
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Ja - blandningen blev så bra, sen var det skönt att åka hem och sova en timme.
      Nu längtar vi efter regn, det är så torrt i landen. Vi fick någon skur i dag, men det lägger sig bara på ytan. Förstår att det är torrt på ön.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Men vilken härlig utflykt! Låter som en perfekt sådan, i min smak!
    Ha det fint!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla !
      Ja - den blev helt perfekt !
      Det finns så många gårdsbutiker och härliga utflyktsmål runt Örebro att man får välja vilket håll man skall åka åt och skapa en rutt.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa