söndag 2 augusti 2015

Rustikt med själ på uteplatsen !



Bordeaux på uteplatsen !

Nu börjar vi få lite ordning på vår uteplats på baksidan som jag nämnde tidigare. De nya utemöblerna i konstrotting är på plats. Vi ville gärna ha en liknande grupp som vi har i ruin men den var svår att hitta. Så det blev en annan variant. Otroligt skön att sitta i. Nu är det bara fotpallarna som fattas. Med rea överallt kanske dom också snart är på plats. Sedan är det bara att njuta.

Gruppen kommer från Talgö Outliving och heter Bordeaux i butik.




Hittade guldklimp bland skrotet !

Den här härligt patinerade gamla dörren hittade vi på skogsloppisen. Där det fanns hur mycket gammalt bråte som helst med en och annan guldklimp som glimmade till bland skrotet. Den gick precis in i bilen efter att vi borstat av det värsta dammet. Nu står den lutat mot väggen. Lite under tak och på tegelstenar hoppas jag den står skyddad mot väder och vind.




Gruppen består av två fåtöljer, soffa och ett bord. Precis lagomt för mig och maken. Skönt med högt ryggstöd för en värkande kropp.  Blir vi många bär vi ner fåtöljerna till ruinen och äter där.

Mitt emot gruppen finns ytterligare en dörr som vi hittade på Blocket i går. Fast den står inte lutad mot någon vägg utan har en helt annan funktion. Visar bilder när vi kommit i ordning.




Det gamla täcket hittade jag på Vadstena Antik när vi åkte hem från semestern. Kemtvättat och klart sa damen i kassan. Dom gick direkt hon fick in dom så jag hade tur att det fanns ett kvar precis när vi passerade. Hon hittade dom på sina inköpsrundor i Småland.



Rustikt med själ !

Visst är det fransk rustik stil över täcket? Snyggt på en järnsäng också. Jag köpte det först med tanken på lilla barnbarnet som får överta det när hon blir äldre och vuxit ur barnsängen. Snyggt som överkast i ett flickrum.

Det behövs sånt som är lite gammalt med mycket själ för att uteplatsen skall bli levande. Sedan är det fantastiskt roligt att leta grejer på olika loppisar mm som stämmer in med den stil man vill ha.




Myrstack i jordsäcken !

En alpvide står och väntar på att flytta in. När jag skulle plantera den i krukan efter fikonträdet som dog i vinterförrådet hade en hel myrstack flyttat in i jordsäcken i växthuset. Usch och fy för myror. Den åkte ut med buller och bång.

Alpviden påminner om ett olivträd tycker jag. Tror jag har bättre tur att få alpviden att övervintra än ett olivträd. Dessutom kan jag jordslå den i höst.




Njuter och drömmer vidare !

Älskar pelargoner. I år har det vandrat in alla möjliga sorter. Mest zonalpelargoner. Dom passar bra in i stilen.

I går hade vi fint väder hela dagen och dagen i dag bjuder också på en hel del sol så nu skall jag gå ut och passa på att njuta - i en rottingfåtölj och planera och drömma vidare om uteplatsen.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Vad fint du har hemma hos dig! Jättefin blogg!

    SvaraRadera
  2. Kanonfint blev det ! Förstår inte vilka loppisfynd du lyckas med..här i Västmanland har vi knappt några loppisar längre och aldrig finns det några godbitar :(
    Var glad för myrorna...läste någonstans en teori om att där det finns myror trivs inte mördarsniglarna !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbart!!!
    Särskilt dörren blir riktigt avis.
    Vilket fynd!
    Jag letar efter i turkost eller blått.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Så fin din uteplats blev! Jättemysigt med den gamla dörren. Härligt när man gör så fina fynd/ Titti

    SvaraRadera
  5. Så bra det blev! Kombinationen gammalt och nytt gifter sig! Idag ska jag hämta ett auktionsfynd, så spännande, visar sen om det blir som jag tänkt!

    Tror vi har sol och värme att vänta oss framöver, den har ju börjat bra den här månaden!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Tänk att en gammal dörr kan göra så mycket. Den blev perfekt där bakom rottingmöblerna. Jag hoppas att ni tar er tid att sitta ned och njuta :)

    SvaraRadera
  7. Smuk dør du har fundet. Tillykke med den.
    Solen skinner i Danmark, det er SKØNT!

    Maria
    Den eksperimenterende have

    SvaraRadera
  8. Skickar bara en sommar kram till dig <3
    Proos

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa