måndag 26 maj 2014

Trädgårdsbesök i Karlslund och naturliga staket !



Fullproppad trädgårdsdag !

Det blev inget portalbygge i helgen. I stället åkte vi på trädgårdsdag vid Karlslunds Herrgård. Vi tyckte vi var tidigt ute när vi kvart över 11 svängde in på en fullproppad parkering där det verkade som alla andra hunnit före oss dit. Det fanns många försäljare av plantor och mycket folk och ganska snart sökte vi oss bort från folksamlingen och till den nedre delen av Karlslund i stället.

Där hittade jag en trädgård skapad för barnen som blev en stor överraskning och som var roligt och smakfullt planerad.




Här hittade vi också några kolonilotter där koloniodlaren enbart använt naturmaterial till att rama in sin lott och till att bygga klätterstöd.




Hans pionstöd imponerade och visst är det ett både snyggt, enkelt och smart sätt att stötta upp pionen på ?

Han fick beställningar på stående fot av en besökare så nu vet jag vart jag skall gå när mina pioner någon gång i framtiden blir så här maffiga.




Staketet runt barnens trädgård var också byggt av naturligt material - så snyggt och enkelt !




Här har man knutit ihop slanorna med natursnöre. Naturligare kan det väl knappast bli !




Ärtmjöl av gråärt ?

Inramningen av planteringarna var också snygg med träplattor som kantade växtligheten.

Vi fick även en pratstund med trädgårdsmästaren på Karlslund som höll på att så Gråärt vid långa rader av björksly när vi kom förbi. Hon hade försäljning av den gamla kulturväxten så naturligtvis fick en påse frö följa med hem till köksträdgården. Förr gjorde man ärtmjöl av Gråärtens vackra purpurfärgade baljor - något som kanske ligger i tiden igen i dag när vi letar alternativ till vete och allt fler mår dåligt av gluten.




En jättekruka med brunnäva hittade jag för 40kr hos smeden Lina och bara en bit bortanför Karlslund hittade vi ett loppis där ett betongansikte för 20kr nu fick ett fortsatt liv hos de blommande jordgubbarna i köksträdgården. Man kan ju hoppas att den skrämmer en och annan skata också förutom att vara dekorativ.





Underbar dag i trädgårdens tecken  !

Sedan fortsatte söndagen med trädgårderande i köksträdgården där fler kryddor har letat sig in kryddtornet. De nyplanterade smultronen som jag hittade bakom det stora buskaget vid ruinen fick nog en chock när de kom ut i fullt solsken på toppen av tornet - jag hoppas de skall hämta sig och trivas.

Krasse, luktärtor, ringblommor, rädisor, bönor och sallad har nu också kommit ner i de gamla militära degtrågen och idag väntar fler sorter på sin såplats. Det är bråda dagar nu !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. De naturliga staketen var verkligen inspirerande! Tänk att ha sådana kring en köksträdgård! Och betongansiktet som du fyndade var ju riktigt fint! Ser lite målat ut för att förstärka ansiktsdragen, riktigt snyggt!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Vad fint med de naturliga staketen och stöden! Såg just idag att jag borde fixa något åt mina pioner, de stod och svajade så väldigt i blåsten.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Läste om Trädgårdsdagen när den nästan var över för dagen...ja ja, destå mer hann jag ta i tu med här hemma:)
    Gillar verkligen ditt krydd torn!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Fint med alla naturliga staket och stöd. Pionkonstruktionen var ju kul och annorlunda. Jag brukar bygga rutmönster av slanor, men det är nog mer vedertaget.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ärtmjöl...namnam, jag känner genast smaken i munnen när jag läser. Det har man på filen där min man är född, på andra sidan vattnet. Gott! Går att köpa i butik där men inte här, tyvärr. Staketen är verkligen fina. Smälter bra in i växtligheten och är antagligen lätta att "designa om" om några år.

    SvaraRadera
  6. Så fina pionstöd! Jag försöker också använda så mycket av naturen som jag kan men jag inser att man behöver vara lite händig också ;) Ha det så bra!
    Mariette

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig utflykt. Låter lika kul som min resa till Margaretetorp. lagom av det mesta. Äpplet på första bilden gillade jag starkt. Och din kryddplantering i baljorna är ju så häftig
    Önskar dig en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig utflykt! Tack för att vi fick följa med på din resa!
    Din nya plantering följer jag med spänning!
    Må gott!
    Mvh
    Susanne

    SvaraRadera
  9. Men oj, så fint kryddtorn du gör!!!!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  10. Trevligt med busenkla trädgårdstips. Det ligger i tiden. Den ansiktsmasken hade jag också gärna velat ha.
    Kram Luna

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa