torsdag 2 maj 2024

Överväxta godislådor, växthusliv och inflyttade pelargoner

 

Pelargonflytt

Nu har flera av pelargonerna som övervintrat i Trädgårdsateljén fått flytta in i växthuset igen och det känns helt underbart. Dom har sträckt sig mot ljuset och är lite skrangliga på ostadiga ben, lite lätt vinterbleka och ovana vid vårsolen, men snart har dom vant sig och blir både stadigare och morskare. Med hjälp av lite pelargonnäring så kommer nog blomningen igång - flera har redan små knoppar även om de bara är ett embryo till vad som komma skall. 




Trångt i lådorna

De senaste dagarnas värme har satt fart på vintersådderna och sommarslöjan fick det trångt i sin godislåda i växthuset. Igår förbarmade jag mig över de små plantorna som nu fått karaktärsblad och ville vidare. Ca 50 st små krukor blev det och fler återstår. Jag kommer att kunna strössla med dom i blomlådorna som är planerade på gavelsidan under de 4 fönstren så det känns bra. Och säkert till fler lådor och krukor också. 


 


Står på kö

De andra som trädgårdsnejlikan, vitpyttan, astern och rosenskäran börjar också se ut som överväxta gräsmattor i sina lådor och skriker snart efter nytt boende. Alla plantor kommer inte att få plats i växthuset börjar jag inse. Får ta en låda i taget och se var jag kan ställa dom för uppdrivning. Eftersom dom är uppdrivna i kyla klarar dom säkert utelivet ganska bra om jag får lov att förpassa dom till arbetsbänken vid ruinen pga platsbrist. 




Egen dahliahörna

En del dahlior blev också förflyttade ner till växthuset när frostnätterna verkade vara över. Dom vill jag ha ut så snart som möjligt för dom tar upp stor plats både i kök och växthus. Dom skall ju stå i korgar och dom flyttar man inte gärna på när man fyllt dom med jord så min tanke är att det skall bli en dahliahörna till vänster om växthuset efter gaveln. Jag får helt enkelt hänga över dom under nätterna om det skulle uppstå frostrisk. 



Underbart med växthusliv igen

Det är underbart att leva växthusliv igen med öppna pardörrar och slinka in där för en skön stund i korgstolen mellan allt trädgårderande eller bryta av med lite omskolning av frösådderna så kroppen får lite omväxling. Kika upp mot himlen och studera molnen och fåglarna som far fram där uppe. 

Har klippt och rensat idag - igen. Verkar aaaaldrig ta slut på det arbetet, men det är nu det skall göras för att underlätta resten av säsongen. Dessutom får vi ett lass med hästgödsel i morgon och ogräset vill jag inte göda i onödan. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - snart är det helg igen !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa