måndag 9 september 2024

Chamois Turm står överst på frölistan till nästa år

 

Överst på listan

Om jag bara fick välja en blomma att fröså nästa år så hade jag valt den dubbla pionliknande astern Chamois Turm. I fjol fick jag inte så många av henne, men i år dominerar hon flera vackra buketter den här tiden på säsongen. Hennes varmt laxrosa ton lyser upp vilken bukett som helst och hennes många oräkneliga kronblad är magiska.  



Nyss utslagen

Här är hon nyss utslagen och håller på att utveckla alla kronblad. Jag vintersådde alla mina astrar med gott resultat i slutet av februari. Astrar är tacksamma att vinterså och enkla att dra upp.




Vackra vitpyttan passar till

Är så glad att jag har vitpyttan Marschmallows i vildvackra rabatten att plocka av. Drog även upp The Pearl i vintras men den kommer jag inte att ha igen även om den är perenn och jag har massor med plantor. 

Den dubbla Marschmallows är mycket vackrare i buketter - de plantor jag har har jag köpt i handelsträdgården och inte dragit upp från frön, men jag är sugen att ha fler av henne nästa år så det blir nog ett frököp. De småblommiga behövs som kontrast till de storblommiga i buketter. 



Äntligen regn

Idag är det sista dagen med värme och i natt skall äntligen regnet komma. Det är supertorrt i rabatterna och att gräva i jorden är inte att tänka på. Det skall bli så skönt med en riktig rotblöta för växterna så de orkar blomma ett tag till. Rosorna slog ut på nolltid i värmen och blommar snabbt över. 

Har flera växter som stampar i sina krukor och vill komma i jorden och till helgen skall jag hjälpa en god vän att tömma hans nyinköpta trädgård på växter som han inte vill ha kvar. Det blir spännande att se vad han har i sina rabatter. Själv hade han ingen aning. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa