tisdag 27 oktober 2020

Sista rosen, lysande Miscantusgräs och svårt med balansen

 

Morten Korch

Absolut sista rosen som levererar i trädgården är Morten Korch som dröjer sig kvar trots ösregn och snart intåg i november. Nästa sommar skall den nog få flytta in i en stor kruka för när jag hade den i kruka första sommaren som nyinköpt hos Karl-Fredrik på Eklaholm blommade den överdådigt. 



 

Extra blickfång i buketter

Åhh en sån ljuvlig ros - den har nog inte trivts så bra på sin växtplats sedan jag planterade den hösten 2016. Den skall få flytta in i kruka med välgödslad jord i nya Blomstergården till våren 2021 och kanske hamnar en eller annan ros i någon blomsterbukett som ett extra blickfång.



Dalande löv

I Köksträdgården som jag från och med nu kommer att kalla Blomstergården har hösten virvlat in och det stora trädet bakom växthuset släpper gärna ner sina dalande löv över bordet där lilla älvan Hannah har sin utsiktspost. 



Snart skall de plockas in

Det är fortfarande 10-11 grader varmt under dagarna och just i dag håller sig regnet borta och släpper fram några solglimtar som lyser upp hösten så det sprakar. ALLA zinkvattenkannor skall snart släpas in i växthuset för övervintring - både stora och små. 



Skall bara röja i förrådet först

Den stora lilafärgade pelargonen från "En liten bit av medelhavet" står fortfarande ute - den väntar på att jag skall röja av bordet inne i förrådet för pelargonförvaring. Jag hoppas få ork, lust och kraft till helgen.  Pelargonen har klarat några frostnätter till min stora glädje. 



Blev kvar på linan

En del blir liksom kvar ute i trädgården som ett genomblött linne på sin lina - det hänger där bara till lyst för att bidra med lite stämning. Den franska duken och de antika brodyrförsedda pantalongerna fick jag med mig in vid den stora trädgårdsdagen för några veckor sedan. Dags för en riktig röjardag igen tror jag.



Lyser upp

Miscantusgräset sprakar otroligt vackert i höstens djupa nyanser i perennarabatten just nu. Den här tiden på året är jag så glad för gräset som lyser upp när allt annat antar brunsvarta nyanser.



Svårt med balansen mellan ute och inne

Det var länge sedan jag hade en dag i trädgården nu -  längtar. Det har regnat och varit så ogästvänligt att man har kurat inne och sedan har jag haft fullt upp med att fylla upp de nya bokhyllorna och flytta runt böcker och tidningar. 

När jag är inne och håller på finns det ingen tid till trädgården och vice versa. Det är antingen trädgården eller hålla på inne som gäller och det är oftast trädgården som vinner och så blir allt inne eftersatt. Nu strävar jag efter att få någon sorts balans. Lite ute och lite inne så blir det nog bra till slut. Att inte alla fönster är putsade eller att vissa saker blir översnöade och tinar fram först till våren kan jag leva med.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra! 
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Så fin ros! Härlig färg! Ja du den balansen känner jag igen :) Man får antingen välja en dag ute eller en inne...jag har rensat ute nu, försökt få in alla krukor, kasta växter, STÄDA ute och det tog 3 dagar och kaoset växte inne istället! Så nästa vecka får jag ta tag i dammet inne istället...ja det finns ALLTID något att göra inne eller ute - på gott och ont :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa