lördag 17 oktober 2020

Maffig hopplockbukett från trädgården



Orkade inte vänta längre

Jag har väntat och väntat på att de dubbla solrosorna nere i köksträdgården skulle orka blomma ut men idag klippte jag av de tjocka stammarna istället till en jättebukett i museumvasen från IKEA. Det har varit frost en natt och till veckan väntas fler frostnätter så det var dags. Dahliorna rök under veckan utom några krukor som jag lyckades rädda in i växthuset. 




En jättebukett

I min jättebukett fick förutom solrosorna även överblommad tandpetarsilja, jätteverbena och lite gräs flytta in. Ville ha en riktig maffig bukett som en försmak på nästa sommar när blomstergården förhoppningsvis kommer att prunka av överflöd den här tiden. 



Fyller ut så bra

Tandpetarsiljan är fantastisk med sitt dilliga bladverk och fyller ut en bukett på nolltid. Nu skall jag plocka fröer till nästa år och strö ut lite varstans i rabatterna och hoppas att hon kommer igen till nästa år.




Lägre nästa år

Solrosorna växte enormt på höjden men fick blomknoppar sent och hann inte slå ut ordentligt. Till nästa år har jag jag beställt fröer till solrosor som blir betydligt lägre som skall få invadera blomstergården tillsammans med dubbel gul sommarrudbeckia. 



Förbereder nästa säsong

Nu kan jag göra iordning lådan i blomstergården där solrosorna växt och förbereda för nästa säsong. Kanske blir det höstsådd också - vill göra klart så mycket som möjligt nu i höst. Får se om verklighet och ambition går hand i hand. 



Så roligt att skapa buketter med material från trädgården - en riktig feelgood stund efter några dagar i karantän pga lite halsont. 



Alldeles för höga

Så här höga var solrosorna när dom växte i köksträdgården innan jag kapade dom. Den finaste till höger fick min vänliga granne som kom över med äpplen till lite kransar.



Vill vada i en skog av sommarblommor

Jag flyttade runt vasen lite för att se var den passade någonstans - passade på innan den fylldes med vatten för sedan blir den för tung. Nu skall den få pryda matsalsbordet i vardagsrummet. Får nog ställa den på en bricka för det finns risk att tandpetarsiljan skräpar när den torkat helt. 

Kul att få något riktigt maffigt att njuta av vid bordet. Nu drömmer jag om hur jag skall skapa min blomstergård nästa år - jag vill vada i en skog av sommarblommor, bara till plock. Vilken rikedom.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. den där "persiljan" har jag inte sett förut, så vacker i bukett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid !
      Ja, den är helt fantastisk. Jag upptäckte den först förra året så den är väldigt färsk för mig med. Nu hoppas jag den frösår i rabatterna.
      Ha det så gott !

      Radera
  2. Tänk att du ännu har så mycket glädje i din trädgård att det räcker till en så maffig bukett! Åh så fin! Hoppas den står sig l ä n g e.

    Ha det fortsatt fint.
    Kramar från Eva-mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Det är fantastiskt att gå runt och klippa av - så himla roligt och nästa år blir det ännu roligare med blomstergården!
      Ha det fortsatt fint du också!
      Kram/Isa

      Radera
  3. Tandpetarsiljan är fantastisk! Jag ska också kasta ut fröer både här o där...
    Ljuvlig bukett och jag önskar dig en riktigt skön söndag Isa!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Lycka till med fröerna - hoppas du får många plantor i vår!
      Önskar dig en fin vecka på Öland !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa