måndag 27 juli 2020

Välkommen Claire Austin




Odöpt rabatt


Nya rabatten på framsidan som jag ännu inte döpt blommar nu för fullt - mest av ettåringarna Jätteverbena och Tandpetarsilja. Det blev snyggt med de svävande Jätteverbenan mot det vaniljgula staketet och tandpetarsiljan bildar små häckar med sitt dilliga bladverk .



Välkommen Claire


Nu blommar hon till min stora glädje - Claire Austin med citrongula knoppar som övergår i vitt. Hon är visserligen inte så hög än och försvinner lite bakom Tandpetarsiljan men om man står ute på vägen och hänger in över staketet ser man henne alldeles utmärkt. 




Är så tacksam att hon överhuvudtaget ville blomma första året och drömmer om när hon vuxit till sig så hon ser ut över staketet och tar sin drottninglika plats i rabatten. 




Ännu mer lila i rabatten


Planterade in 6 st stäppsalvia också för att få in ännu mer lila i rabatten och som växer mer upprätt mot funkiorna och som återkommer varje år. Lite i taget så blir det en rabatt.
 



Mina egenodlade Kantnepetor växer till sig mer och mer för varje dag och börjar nu blomma. Vilken sort det är vet jag inte för det stod aldrig på fröpåsen. Hoppas dom håller sig lite lågväxande bara.





Vem hade trott att rabatten skulle se så här frodig ut redan första sommaren och i slutet av juli - inte jag i alla fall. 




Så här såg den ut i mitten av juni och det är bara lite över en månad bort. Härligt när det går fort ibland.





Strejkade men har nu börjat klättringen


Klockrankan som skulle klättra i rostiga stolen har strejkat ett tag efter utplanteringen men ser nu ut att ta sig igen och har börjat klättringen så smått. Den sätter nog fart inom de närmaste veckorna och sedan hoppas jag på vackra klockor under sensommaren. Snart är vi redan i augusti och jag fattar inte hur det gick till. Vart tog sommaren vägen ?



Kommer mig inte för


Jag måste erkänna att jag fortfarande har plantor som inte kommit ut i rabatterna utan står kvar i "barnkammaren" fortfarande. Jag kommer mig liksom inte för att ta fram spaden och gräva ner dom - det är som att jag fick alldeles nog under våren/försommaren vilket inte riktigt är likt mig. 

Kanske blev det lite för mycket med omgörningen av framsidan och all plantering plus att få alla rabatterna i ordning i övriga trädgården. Jag tror jag tillåter mig att vara lite slö med trädgården just nu till lusten faller på igen. Slår mig ner i däckstolen i växthuset med en god bok istället för att vara ute och röja i rabatterna - japp så får det bli.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Skønne billeder og hvor har du det bare altid fint i haven din.
    Jeg har også den smukke skærmplante. Din er bare længere fremme end min er.

    Klem og dejlig dag
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Frodigt, busigt och härligt i din rabatt! Klockrankan har stått still här länge. Den vill ha värme. Jag börjar faktiskt undra om jag ska hinna få nån glädje av den, men med en lång mild höst så kanske. Även här finns det plantor som inte blivit omhändertagna både ettåringar och perenner, såna som jag inte vet riktigt var jag ska plantera och lusten kanske sviktat lite.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa