lördag 18 juli 2020

Blominvasion i växthuset, lästips och en härlig start på dagen



Härlig start på dagen

Långfrukost i växthuset en ledig helgmorgon är verkligen en lisa för själen - maken åker runda på morgonen och inhandlar tidningar och färska hallon, Pernilla Månsson Colt leder "Ring så spelar vi" från radion i hörnan under alla pelargoner och fontänen porlar stilla på framsidan av växthuset. Älskar dessa morgnar och idag är det så bra arbetsväder - mulet, vindstilla och precis lagom varmt. Man kan trädgårdera i lugn och ro utan att bli genomsvettig. 




Blommar ända upp till nock

I växthuset blommar nu klematisen Sweet Summer Love som den aldrig gjort förr. Tusentals små blommor och knoppar har invaderat stegen och hela gaveln. I början försökte jag binda upp den mot stegen men sedan växte den så snabbt att jag inte hann med så den har fått härja fritt kan man säga.





Den är verkligen generös med sin magnifika blomning och det är lätt att klippa av några stänglar och stoppa i vaser.




Boktips

När man sitter i däckstolen under fönsterluckorna sitter man under en ocean av klematis - man får vika undan några stänglar för att överhuvudtaget komma ner i stolen. Ganska mysigt och omfamnande. Blir det regn av de hotande molnen på himlavalvet under eftermiddagen är det nog där jag kommer att tillbringa tiden med en bok av min nya favoritförfattare Liane Moriarty och morgonens bilagor.





Har redan avverkat tre av hennes bästsäljare och är nu inne på den fjärde "Tre önskningar" - min favorit hitills är "Stora små lögner". Hon är makalös på att knyta ihop alla lösa trådar på slutet och bygga upp en spänning samtidigt som hon skriver med både värme, humor och intelligens.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Din klematis är helt makalös, så fin. Förstår att du gärna njuter i växthuset med allt det fina omkring dig.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Ja din klematis är helt makalös! Storartad! Magnifik! Vem vill inte sitta där under blomsterglädjen?
    Bra boktips också! Det behövde jag...ska kolla om den finns på biblioteket.
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa