torsdag 23 juli 2020

Vitlöksfläta med egen personlig touch



Tänk att jag fick ner dom i höstas

Nu är vitlöken skördad och jag är så glad att jag fick egenodlade i år - året innan fick jag aldrig ner dom i jorden fast jag köpt utsäde. Vilken sort det är kommer jag inte ihåg men en sak vet jag och det är att jag skall sätta flera lökar i höst för nästa år vill jag ha massor av vitlökar att göra vitlöksflätor av. Och vilken rikedom det är att ha egenodlad vitlök hela vintern - helt annan smak än den köpta. 




Egen personlig touch

Är faktiskt ganska nöjd med att jag överhuvudtaget fick ihop något som liknar en vitlöksfläta för det var inte så enkelt som det ser ut. Efter att studerat olika filmer på Youtube och provat åtskilliga gånger och rivit upp flätan fick jag till slut ihop den någorlunda med en egen personlig touch.




Skräpigt blir det

Så här såg det ut på bordet i växthuset efter alla mina försök hihi - kaveln har jag använt för att kavla blasten så det är lättare att fläta den i fall ni undrar, en gummiklubba går också bra men den hade maken lånat ut till grannen. Duken skulle ändå tvättas efter alla flugprickar som blir i växthuset så det passade ju bra.




Fler lär det bli

Det här gav mersmak och tänk så roligt det skulle vara att ha med sig en liten fläta när man går bort av egenodlad vitlök och ge till värdparet. Övning ger ju som bekant färdighet. Det kanske får bli fler än två vitlökar som skall ner i jorden i höst. 




Inbyggt i den mänskliga naturen

Det måste vara inbyggt i oss människor att känna sig nöjd och rik när man skördat något man odlat själv och vet att man har för en tid framåt. Att samla inför vintern finns nog i våra gener.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Kan känna känslan du förmedlar, Isa! Så fin vitlöksfläta du gjort. Såg just reprisen på Mandelmans och deras vitlöksodling... hjälp såna kvantiteter de skördar varje år!

    Ha det fortsatt fint i din härliga trädgård.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla ! Mandelmans är ju fantastiska och så inspirerande - måste nog gå in och titta på just den reprisen jag också.
      Ha det så gott fina bloggvän!
      Kram/Isa

      Radera
  2. Känner igen den där känslan...
    Superfin vitlöksfläta Isa!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du !! Nu har vi härliga tider framför oss när vi får skörda och fylla upp inför vintern.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa